herziening rentevaste periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

etaner
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 dec, 2013 4:58 pm

herziening rentevaste periode

Bericht door etaner »

In 1992 hebben wij een huis gekocht en een spaarhypotheek afgesloten met de volgende gegevens:

Bedrag Ôé¼ 70.000
Rente 7,5%
Rentevaste periode 10 jaar
rente Ôé¼ 437
spaarpremie Ôé¼ 51,73

In 2003 wegens rentevaste periode
Rente 5,9%
Rentevaste periode 10 jaar
rente Ôé¼ 344
spaarpremie Ôé¼ 87,63

Nu kregen wij een renteherziening van de ING (rentevaste periode liep af) en ik heb de hoogst mogelijke rente genomen. Dit was voor 10 jaar (over 10 jaar is de hypotheek ingelost) 3,7%. Rente Ôé¼ 235,89

In 2014 wegens rentevaste periode
Rente 3,7%
10 jaar
Rente Ôé¼ 235,89
Spaarpremie ???

Waarde polis is nu Ôé¼ 33.896

Dus als ik uitga dat dit over 10 jaar Ôé¼ 70.000 moet zijn met 3,7% rente zou de spaarpremie richting de Ôé¼ 200 gaan ?
Deze premie is niet aftrekbaar, dus ik vrees dat we er giga op achteruit gaan per maand.

Ik heb echter geen bericht gekregen over de hoogte van de spaarverzekering. ING kan me dit ook niet zo maar vertellen want het wordt pas in januari berekend. Gezien de rentedaling voorzie ik een enorme toename van de spaarpremie. Samen met een daling van de renteteruggave ben ik heel bang dat we veel meer gaan betalen per maand. Dit zou echt enorm slecht uitkomen (baanverlies man). Wie kan mij gerust stellen of inschatten hoe hoog de spaarpremie gaat worden. Het liefst had ik gewoon 5,9% betaald maar die optie was er niet :wink:
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: herziening rentevaste periode

Bericht door Rense »

Premie kun je nog iets verlagen door de risicodekking uit de polis te halen maar premie zal inderdaad tussen 150 en 200 per maand uitkomen.

Je kunt ook kiezen om af te lossen en om te zetten naar aflossingsvrij of annuïteit.

Aflossingsvrij wordt bruto 111,32
Annuïteit wordt bruto 360,41

Op basis van een hypotheek van 36.104, houdt wel rekening met omzettingskosten ad 225 + mogelijk advieskosten.
Plaats reactie