NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marc01
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 07 apr, 2010 2:24 pm

NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Bericht door Marc01 »

Er is een aanbieder waarbij er risico klassen zijn waarbij de NHG rente niet meer de laagste is.
Zodra de lening lager is dan 65% van de woningwaarde bieden ze bij verschillende looptijden een rente die 0.1% onder het NHG tarief ligt. Vorige week was het verschil bij sommige looptijden 0.2%.

Heeft NHG nog zin voor een hypotheek onder de 65% van de woningwaarde. Welk risico dek je nog af?

Kan je de NHG garantie van een hypotheek afhalen?

groeten,
M.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Bericht door HuisKopen2013 »

Ikzelf zat in dezelfde situatie. Als je samen woont kan het misschien voordeel geven.
Kijk op de NHG site waar tegen het helpt. Maargoed, je moet ze niet als pin automaat zien. Ze worden steeds moeilijker. Ik vermoed dat wanneer je aanklopt dat ze dan ook zullen roepen: "dan verkoop je toch je huis"?

Ikzelf heb het dus niet genomen.
Voor mij waren de goekkoopste oplossingen Delta lloyd met 3.8 en Volksbank (bij duitste hyptoheken is sowieso nhg niet mogelijk) met 3.45 % voor 10jaar. Denk dat beiden inmiddels nog iets gezakt zijn
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Bericht door webka »

Zijn niet gezakt.
Overigens is DL-tarief dat je noemt de budget variant.. dus met boete bij verkoop. En daarnaast geldt het tarief alleen bij annuitaire aflossing.
Marc01
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 07 apr, 2010 2:24 pm

Re: NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Bericht door Marc01 »

@HuisKopen2013: begrijp dat jij een hypotheek hebt zonder NHG.
Ik heb dus al jaren een hypotheek met NHG. De kosten daarvan heb ik ruim terugverdiend.

Sinds kort is de rente met NHG niet meer de laagste:

Rente met NHG 1 jr: 2.8%
Rente zonder NHG tm 65% 1 jr: 2.7%

Mijn vragen:
  1. Heeft NHG nog zin voor een hypotheek onder de 65% van de woningwaarde. Welk risico dek je nog af?
  2. Kan je de NHG garantie van een hypotheek afhalen?
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Bericht door HuisKopen2013 »

Marc01 schreef:@HuisKopen2013: begrijp dat jij een hypotheek hebt zonder NHG.
Ik heb dus al jaren een hypotheek met NHG. De kosten daarvan heb ik ruim terugverdiend.
laagste rente in nederland met nhg was 3.8 in mijn geval. Laagste rente voor duitse hypotheek was 3.45 (is nu zelfs 3.3) voor 10jaar vast. Dus in mijn geval kost de NHG alleen maar geld.
[*] Heeft NHG nog zin voor een hypotheek onder de 65% van de woningwaarde. Welk risico dek je nog af?
Ik zie ze niet. Ben single, lage hypotheekkosten per maand. Mocht ik in de ww komen dan kan ik het nog met gemak betalen. Mocht ik arbeidsongeschikt worden (of bijstand) dan verwacht ik dat ik uiteindelijk de woning wel zal moeten verkopen van de gemeente. Zover wou ik het niet laten komen :D
Let ook op dat ze nhg regels met terugwerkende kracht steeds aanpassen.
Kan je de NHG garantie van een hypotheek afhalen?
Je kan doorgaans niet zomaar een contract aanpassen. Waarom zou je het willen als je financieel voordeel bij de nhg regeling hebt?
Marc01
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 07 apr, 2010 2:24 pm

Re: NHG opgeven als hypotheek laag is tov waarde woning?

Bericht door Marc01 »

Die Duitse hypotheken zijn leuk als je maar een gedeelte wilt financieren en je geen bankspaarhypotheek hebt. Misschien iets voor de laatste 10 jr van mijn hypotheek als de bankspaardelen zijn afgelost.

Maar terug naar het topic:
  1. Heeft NHG nog zin voor een hypotheek onder de 65% van de woningwaarde. Welk risico dek je nog af? Je betaald er wel voor door een iets hogere rente.
  2. Kan je de NHG garantie van een hypotheek afhalen?
Wat betreft vraag 1; ik zie ze ook niet. Hoe kan je in zo'n geval nog een restschuld overhouden na verkoop?
Plaats reactie