hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabel?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabel?

Bericht door marc19 »

Wat is handig 5 / 7of 10 jaar vast zetten,
wat doen mensen normaal. En wat is het voordeligst?

Het is wel zodat voor mij 10 jaar mogelijk is, alleen weet ik niet wat verstandig is om tedoen.

Variabel 2,80
1 jaar vast 2,65
2 jaar vast **2,85
3 jaar vast **3,20
5 jaar vast 3,25
6 jaar vast 3,70
7 jaar vast **3,85
10 jaar vast 4,05


** rentebedenktijd: bij een renteperiode met bedenktijd bepaalt
u zelf in de laatste twee jaar wanneer u een nieuwe rentevastperiode wilt laten ingaan.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabe

Bericht door HuisKopen2013 »

voordeligst nu is zo kort mogelijk, als je echter denkt dat de rente gaat stijgen (en die kans is natuurlijk erg groot) dan is langer vastzetten logisch. Je weet dan ook precies wat je moet betalen die jaren.
Dit is dus je eigen keuze (gok).

Denk aan of je de hypotheek mee kan nemen naar een volgende woning of wat de boete is als je hem opzegt (aflost)

ikzelf net gekozen voor 10jaar vast.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabe

Bericht door SimpleMind »

Afgelopen week zeker bij een bank (ABN) geweest, voor een orienterend gesprek?
Daar kreeg je ook een financieringsopzet met de melding van Advieskosten voor 950,-.
En waar is nu het advies?

Dan meer het antwoord op je vraag:
Dit is helemaal afhankelijk van jouw financiele situatie, wensen en toekomstverwachting.
Voor iedere situaties is het antwoord weer net iets anders.

Mijn advies: zoek een goede (onafhankelijke) advieseur en laat je goed voorlichten/adviseren.
Kost wat meer maar levert zeer waarschijnlijk ook meer op....
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabe

Bericht door marc19 »

HuisKopen2013 schreef:voordeligst nu is zo kort mogelijk, als je echter denkt dat de rente gaat stijgen (en die kans is natuurlijk erg groot) dan is langer vastzetten logisch. Je weet dan ook precies wat je moet betalen die jaren.
Dit is dus je eigen keuze (gok).

Denk aan of je de hypotheek mee kan nemen naar een volgende woning of wat de boete is als je hem opzegt (aflost)

ikzelf net gekozen voor 10jaar vast.
ja (mee kan nemen naar een volgende woning of wat de boete is als je hem opzegt (aflost))
ik zal dat noteren. een hele goeie!
Ik ben trouwens geen gokker ahah, ik hou wel van zekerheid eerlijk gezegd.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabe

Bericht door HuisKopen2013 »

dit waren mijn vragen aan de bank, veel heb jij niets aan aangezien het een Duitse hypotheek betrof. Maar kijk maar:


**** hypotheek buro ***
-> dalrente/instaprente?
-> contactpersoon keurmerken? (Erkend hypotheek­adviseur (SEH);Gecertificeerd financieel planner (FFP);Dutch Securities Institute-Keurmerk (DSI))
-> garanties/keurmerken/AFM/duits toezicht (de BaFin)
-> Om in Nederland hypotheken te kunnen afsluiten, moet een bank een vergunning krijgen bij De Nederlandsche Bank of een filiaal in Nederland hebben.
-> smartfee vs "De Hypotheker"? provisies, etc?
-> kosten berekening advies, etc?
-> wat kan ik met hypotheekadvies als DEZE koop niet doorgaat? (herbruiken?)
-> failliet bank of overname (schuld direct opeisbaar? - verekend met inflatie?; nieuwe tariefen aka nieuw contract?)
-> extra risico's als duitsland op Mark teruggaat (valutarisico)?
-> wie contacteren bij vragen wanneer intermediair failliet/sluit (graag Nederlands contact met bank anders)?
-> offerte duur
-> Als rente daalt dan daalt deze mee in de offerte?; als de rente stijgt dan stijgt deze NIET mee in de offerte?
-> Uit welke rentevaste periodes kan ik kiezen na de rentevaste periode?



*** voorwaarden ***
-> boete bij verkoop ja/neen
-> rente meeneembaar bij verhuizing?
-> boete bij opzeggen hypotheek voor rentevaste periode (vorfälligkeitsentschädigung); geef rekenvoorbeelden na 5j en 10j
-> bij extra aflossing; maandkosten lager of einddatum verzet??
-> gedwongen afbetaling hypotheek door bank als geen klant meer (http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1233234W/)
-> annuiteitenhypotheek of lineaire hypotheek (laatste niet mogelijk met duitse hypotheek?)
-> eerst hypotheek afsluiten met Variabele rente en later omzetten (kosten?)
-> staat er ergens een regel dat voorwaarden met terugwerkende kracht aangepast kunnen worden?
-> nooit gedwongen worden alles ineens aflossen (door opzegging hypotheekverstrekker)?
-> tijdelijke opschorting bij ontslag?
-> andere extra (maandelijkse) kosten? (bijv administratiekosten hoog bij duitse hypotheek?)
-> Hoeveel kan er per jaar extra boetevrij worden afgelost? [10% hoofdsom per jaar?] (ook binnen rentevastperiode?)
-> vroegtijdige aflossing en zogenaamde (maandelijkse) administratiekosten
-> Wat is het minimum bedrag van een extra aflossing?
-> Hoelang van te voren moet een extra aflossing worden aangekondigd?
-> Hoe wordt een eventuele boeterente berekend?
-> verkoop/verhuizen woning binnen rentevastperiode en erna
-> hypotheek koppelen aan verzekering (korting?)
-> (onder)verhuren mogelijk bij deze hypotheek?
-> zonder boete aflossen bij verhuizing en de rente/voorwaarden meenemen naar nieuwe (duurdere of goedkopere) woning
-> duitsers minder coulant met betalingsachterstanden?
-> hypotheek jaarlijks vooraf betalen => korting? (0,05%)


*** hypotheek ***
-> voordelen/nadelen hypotheek hoger inschrijven?
-> hoeveel eigen geld erin (afhankelijk van overige kosten/buffer)
-> hoe lang van te voren bericht over verlopen rentevastperiode? (3 maanden?) [vanaf 1 januari 2013 door Minister De Jager besloten]
-> (wettelijk?) verplicht na rentevaste periode dezelfde rente als nieuwe klanten? (Tweesporig rentebeleid) (over 10j ook nog?)

*** verzekeringen & testament ***
-> vrije keuze/geen verplichting?
-> testament nuttig?
-> ORV - verplicht icm NHG of wanneer hypotheek meer dan 80% woningwaarde bedraagt
-> korting hypotheek icm verzekeringen? (duidelijke constructie?)
-> brandverzekering/opstal
-> overlijdensrisico verzekering verplicht?, voordelen toch nemen als single? (ook voor de toekomst?) (schijnbaar wel icm NHG)
-> aansprakelijkheidsverzekering
-> rechtsbijstandsverzekering
-> inboedelverzekering
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabe

Bericht door marc19 »

Zo dat is een was lijst. Zie direct dat je veel ervaring hebt! handig! veel nuttige vragen.
Vraag de bank dan niet,dat je zelf even het algemene voorwaarde leest van desbetreffende hypotheek?
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: hypotheek rente vast zetten voor 5,7 of 10 jaar, variabe

Bericht door HuisKopen2013 »

marc19 schreef:Zo dat is een was lijst. Zie direct dat je veel ervaring hebt! handig! veel nuttige vragen.
Vraag de bank dan niet,dat je zelf even het algemene voorwaarde leest van desbetreffende hypotheek?
Jij krijgt als het goed is alle papieren. Of je ze leeft of niet zal ze een worst wezen.
Als je daarheen gaat en alleen maar ja-knikt, tja... :roll:

Ik persoonlijk verdiep me zoveel mogelijk in dingen eer ik eraan begin. En probeer ook rekening te houden met dingen die buiten de happy-flow vallen.

Maar misschien ben ik soms te argwanend door alle afleveringen van: kassa/ook dat nog/alle negatieve verhalen in het nieuws over woekerhypotheken etc.
Plaats reactie