Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door marc19 »

Afgelopen week ben ik bij een bank(NL) geweest, voor een orienterende gesprek, over Hypotheek van een
woning V.O.N.

Nu kreeg je bij hun ook een financieringsopzet.
Voorbeeld:

Hypotheekakte 650,-
Afhandelingkosten 800-
Advieskosten 950,-
Taxatiekosten 300,-
Borgtocht provisie NHG 1100,-

Nu vraag ik me af, is het handig dat zij de hypotheekakte maken.
want het zijn ook gelijk de verstreker van de hypotheek.
Het gaat om een nederlandse bank(weet niet of ik de naam mag noemen).

Moet ik niet beter een eigen notaris kiezen en dat hij de hypotheekakte opstelt.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door Advies123 »

De hypotheekakte regelen de bank en notaris samen, daar hoef je niets aan te doen behalve een notaris uitzoeken waar je naar toe wil.
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door marc19 »

Advies123 schreef:De hypotheekakte regelen de bank en notaris samen, daar hoef je niets aan te doen behalve een notaris uitzoeken waar je naar toe wil.

Dus de notaris die ik uitzoek, is dezelfde notaris die de bank gebruikt voor de hypotheekakte? of zijn het twee verschillende notarissen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door rambagts »

Je moet zelf een notaris aanwijzen en die notaris neemt dan contact op met je bank.
Bel een paar notarissen op (of vraag aan vrienden of familie) en vraag wat ze rekenen voor het opmaken van de hyp. akte en de transportakte.
De bedragen die de bank je doorgeeft zijn gemiddelde bedragen.
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door marc19 »

rambagts schreef:Je moet zelf een notaris aanwijzen en die notaris neemt dan contact op met je bank.
Bel een paar notarissen op (of vraag aan vrienden of familie) en vraag wat ze rekenen voor het opmaken van de hyp. akte en de transportakte.
De bedragen die de bank je doorgeeft zijn gemiddelde bedragen.
Oke duidelijk, ff nog een vraag als de hypotheekakte en transportakte + hierboven genoemde zaken gedaan zijn,
ben ik dan officeel eigenaar(natuurlijk wel als alles goed gaat enz), of zijn er dan weer andere bijkomende kosten?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door rambagts »

Andere kosten zijn er dan niet meer. Wel zal de notaris wat lokale lasten aan je doorberekenen als die door de vorige bewoner al zijn betaald.
voorbeeld:
Stel dat vorige bewoner in maart de ozb, waterschapslasten, ophalen huisvuil e.d heeft betaald voor 2014 van bijv.960 en jij op 1 april het huis op naam krijgt, dan zal de notaris je 9/12 = 720 doorberekenen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door Rense »

Begin me, gezien je vraagstelling, toch sterk af te vragen of de bank je wel volledig heeft geïnformeerd. Zijn toch zaken die in een eerste gesprek behandeld zouden moeten zijn.

Bovendien moet je voor de scherpste aanbiedingen momenteel niet bij een bank zijn (toevallig gisteren RADAR nog gezien?).

Ik zou even langsgaan bij een onafhankelijk adviseur voor een objectief advies.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door SimpleMind »

@Rense: mijn idee. Zie ook de andere vraag van Marc over rentevastperiode:
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... 668#p70668
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door marc19 »

Rense schreef:Begin me, gezien je vraagstelling, toch sterk af te vragen of de bank je wel volledig heeft geïnformeerd. Zijn toch zaken die in een eerste gesprek behandeld zouden moeten zijn.

Bovendien moet je voor de scherpste aanbiedingen momenteel niet bij een bank zijn (toevallig gisteren RADAR nog gezien?).

Ik zou even langsgaan bij een onafhankelijk adviseur voor een objectief advies.
ja rader wel toevallig gezien, ik vindt een bank wel veiliger op gevoel, ook ben ik bij hypotheker en een andere geweest iedereen zegt de globale dingen, Wat rader ook zegt, ieder adviseur wilt zijn eigen product verkopen. Als consument wordt je misleid. Dat merk je pas jaren latere en
En zijn natuurlijk ook grote groep adviseur die eerlijk zijn. En hoe vis je die eruit.

Bij bank was het orienterende gesprek. kostenloos.
wil je echt goed geinformeerd worden vanaf 900,-
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door marc19 »

rambagts schreef:Andere kosten zijn er dan niet meer. Wel zal de notaris wat lokale lasten aan je doorberekenen als die door de vorige bewoner al zijn betaald.
voorbeeld:
Stel dat vorige bewoner in maart de ozb, waterschapslasten, ophalen huisvuil e.d heeft betaald voor 2014 van bijv.960 en jij op 1 april het huis op naam krijgt, dan zal de notaris je 9/12 = 720 doorberekenen.
er is geen andere bewoner want het is nieuwbouw, ik ben de eerste eigenaar of bedoel je de verkoper zelf?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door SimpleMind »

Bij nieuwbouw moet je wel rekening houden met rente voor de grond (mee te financieren) en bouwrente (vanaf ingang hypotheek/overdracht) tot oplevering.
Afhankelijk van het project/aannemer kunnen daar ook andere kosten bij komen die tijdens bouw worden gemaakt.
Wat rader ook zegt, ieder adviseur wilt zijn eigen product verkopen.
Een onafhankelijk adviseur heeft alleen nog zijn advies als product. Hij/Zij heeft verkoopt geen eigen producten aan jou dan dat advies.
marc19
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 27 okt, 2013 8:23 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door marc19 »

SimpleMind schreef:Bij nieuwbouw moet je wel rekening houden met rente voor de grond (mee te financieren) en bouwrente (vanaf ingang hypotheek/overdracht) tot oplevering.
Afhankelijk van het project/aannemer kunnen daar ook andere kosten bij komen die tijdens bouw worden gemaakt.
Wat rader ook zegt, ieder adviseur wilt zijn eigen product verkopen.
Een onafhankelijk adviseur heeft alleen nog zijn advies als product. Hij/Zij heeft verkoopt geen eigen producten aan jou dan dat advies.

De woning is al een tijd klaar het is van 2012 maar staat leeg, volgens mij betaal je dan toch geen bouwrente meer?
of kunnen ze het als nog doorberekenen? Wanneer stopt de bouwrente?
Oke dus onafhankelijk advies is hanigd thx.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door HuisKopen2013 »

marc19 schreef:
Taxatiekosten 300,-
Moet je nieuwbouw serieus laten taxeren? Kijk ook ff of je dit zelf mag laten doen.
In mijn geval moet ik een nwwi keuring laten doen, deze is duurder vanwege het "onafhankelijk" keurmerk. *kugh*
Dat maakt hem al 40 euro duurder. Het gaat om bestaande bouw.
Zelf vond ik een taxateur die het deed voor een kleine 260 euro, zonder dit keurmerk zit je dan aan een 200 euro.

site om ze te vergelijken:
http://www.taxatietarieven.nl/

Ook bij notarissen kan je kijken:
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/
Ik moet eerlijk bekennen dat ze bij mij in de buurt wel allemaal even duur waren.

ps: waarom ga je voor nieuwbouw? heb je die beslissing al genomen? Bij nieuwbouw is eigenlijk vrijwel nooit wat te onderhandelen met de prijs. Daarnaast moet je alles ook nog inrichten. Als je dus bestaande bouw vindt waarbij de keuken/douche/vloeren voldoet scheelt je dat dubbel geld en veel werk.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door HuisKopen2013 »

SimpleMind schreef:Bij nieuwbouw moet je wel rekening houden met rente voor de grond (mee te financieren) en bouwrente (vanaf ingang hypotheek/overdracht) tot oplevering.
Afhankelijk van het project/aannemer kunnen daar ook andere kosten bij komen die tijdens bouw worden gemaakt.
Wat rader ook zegt, ieder adviseur wilt zijn eigen product verkopen.
Een onafhankelijk adviseur heeft alleen nog zijn advies als product. Hij/Zij heeft verkoopt geen eigen producten aan jou dan dat advies.
Laatst was het nog wel in het nieuws dat het nog niet helemaal onafhankelijk is. (via omweggetjes nog vaak verbonden - vaak kennen ze toch maar een paar producten, en sommige producten mogen ze niet eens verkopen. En ze zullen je vast niet vertellen dat bij bedrijfX het goedkoper kan :P). Maar naar mij idee is het nieuwe systeem al een stuk beter. Ja, je betaalt nu "veel" voor het advies, maar vroeger betaalde je via de omwegen nog veel meer in de hele looptijd.

Daarbij ben ik van mening dat mensen zelf ook wel kunnen kijken welke de laagste rente aanbied. Dan is het daarna de voorwaarden doornemen.

@topicstarter: laat je zeker niet al te snel verleiden om ook bij de bank alle verzekeringen af te sluiten. Ook met de pakketkortingen ben je dan nog steeds vaak duurder uit.
neem wel altijde de opstal+inboedel bij 1 club. Ikzelf ga voor SNSbank. Volgens independer de goedkoopste, en ik zie erg weinig nadelen in de voorwaarden (hoe die in de praktijk gaan uitvallen in natuurlijk een ander verhaal)

je hebt bij een paar banken ook de execution-only pakketten. Ik zocht deze, maar was in mijn geval niet mogelijk. Als je een thuiswonende starter bent kan zoiets best goed zijn. Zoveel mogelijkheden zijn er tegenwoordig toch niet:
* wil je HRA, dan moet je 100% annuitair aflossen
* met wat bereken sites kan je berekenen wat je bruto en netto moet uitrekenen

Loop je echter de Rabobank binnen (omdat iedereen dat doet), dan weet wel zeker dat je meer betaald.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Hypotheek bij NL bank regelt ook hyptheekakte?

Bericht door Michel »

marc19 schreef:
Rense schreef:Begin me, gezien je vraagstelling, toch sterk af te vragen of de bank je wel volledig heeft geïnformeerd. Zijn toch zaken die in een eerste gesprek behandeld zouden moeten zijn.

Bovendien moet je voor de scherpste aanbiedingen momenteel niet bij een bank zijn (toevallig gisteren RADAR nog gezien?).

Ik zou even langsgaan bij een onafhankelijk adviseur voor een objectief advies.
ja rader wel toevallig gezien, ik vindt een bank wel veiliger op gevoel, ook ben ik bij hypotheker en een andere geweest iedereen zegt de globale dingen, Wat rader ook zegt, ieder adviseur wilt zijn eigen product verkopen. Als consument wordt je misleid. Dat merk je pas jaren latere en
En zijn natuurlijk ook grote groep adviseur die eerlijk zijn. En hoe vis je die eruit.

Bij bank was het orienterende gesprek. kostenloos.
wil je echt goed geinformeerd worden vanaf 900,-
Je wordt alleen geinformeerd voor wat betreft de producten van de bank.

Eerste stap is de vorm bepalen.
Tweede de voorwaardes
Derde de rentevaste periode.

Pas nadat je die stappen doorlopen hebt kies je de geldverstrekker uit.
Want hoe kan je bij voorbaat al een bank uitkiezen die maar een beperkt aantal variabelen heeft?
Dan maar hopen dat jouw gekozen rentevaste periode bij die specifieke bank echt wel scherp is.
Of zal de bank je alvast leiden naar het tarief dat voor hem aantrekkelijk is?

Ik weet de antwoorden wel.
Plaats reactie