Behouden hypotheekrenteaftre bij verhuur

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

AmsterEind
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 04 okt, 2013 10:46 am

Behouden hypotheekrenteaftre bij verhuur

Bericht door AmsterEind »

Beste forumleden,

Ik ben zojuist nieuw op het forum, heb een tijd gezocht naar de oplossing op mijn vraag maar helaas niet kunnen vinden. De situaties bleken telkens net wat anders te zijn dan die van ons.

De situatie.
We hebben een aantal jaren geleden een appartement gekocht in Amsterdam. We gaan verhuizen naar het zuiden en willen daar een huis gaan huren. Het appartement in Amsterdam gaat in de verhuur. We hebben toestemming gekregen van de bank om het appartement te gaan verhuren aangezien de hypotheek hoger is dan de huidige marktwaarde. We weten dat we zodra we ons inschrijven in onze nieuwe gehuurde woning dat we automatisch uitgeschreven worden uit het appartement in Amsterdam en daarmee dus ook onze hypotheekrente direct vervalt.

We zijn al een tijdje aan het kijken naar een manier (al dan niet fraudegevoelig) om toch (een gedeelte van) onze hypotheekrenteaftrek te behouden. Is het een mogelijkheid dat ik mezelf alleen inschrijf in de nieuw te huren woning en mijn vrouw ingeschreven blijft in Amsterdam en dat de nieuwe huurders zich erbij inschrijven? Zij worden dus als het ware huisgenoten van mijn vrouw.

Is de gemeente zo scherp dit te zien als een scheiding, door te geven aan de belastingdienst en dat de (helft van) hypotheekrenteaftrek vervalt?

Wellicht heeft iemand nog een ander idee?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite! Ik heb echt gezocht, maar bovenstaande situatie nergens kunnen vinden. Mocht ik er overheen hebben gekeken dan hoor ik dat graag.

Groeten
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Behouden hypotheekrenteaftre bij verhuur

Bericht door Advies123 »

je hebt het antwoord wel gevonden, maar wat je gevonden hebt bevalt je niet.

Verhuur = geen aftrek
Gedeeltelijke verhuur = gedeeltelijke aftrek, echter is de manier waarop jij het nu presenteert geen gedeeltelijke verhuur. Dat is belastingfraude.

Als je verhuist naar het zuiden is er geen recht op belastigaftrek. Let op: hier oet je ook uitgaan van de feitelijke situatie.

Slaap je continu in het zuiden, maar ben je nog ingeschreven in Amsterdam: formeel geen renteaftrek.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Behouden hypotheekrenteaftre bij verhuur

Bericht door rambagts »

Als je vrouw in A'dam blijft wonen zou je een kamer kunnen verhuren.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ijstelling

De gemeente geeft niets door aan de belastingdienst. Deze dienst heeft zelf toegang tot het GBA (Gemeenschappelijke Bevolkingsadministratie) en kan dus zien waar iemand ingeschreven staat en dus ook geacht wordt te wonen.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Behouden hypotheekrenteaftre bij verhuur

Bericht door Michel »

Al dan niet fraudegevoelig? Dus met andere woorden vraag je ons een constructie op te tuigen waardoor je renteaftrek behoud. Desnoods door te frauderen. Kansloos dit soort reacties
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: Behouden hypotheekrenteaftre bij verhuur

Bericht door sk81 »

rambagts schreef:Als je vrouw in A'dam blijft wonen zou je een kamer kunnen verhuren.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ijstelling

De gemeente geeft niets door aan de belastingdienst. Deze dienst heeft zelf toegang tot het GBA (Gemeenschappelijke Bevolkingsadministratie) en kan dus zien waar iemand ingeschreven staat en dus ook geacht wordt te wonen.

Ook hier geldt: je huis is waar "je tandenborstel slaapt". GBA-inschrijving is leidraad, maar niet altijd leidend. (remember Guus Hiddink)
Als blijkt dat je vrouw ook in het zuiden woont, vervalt de renteaftrek alsnog.
Komt de fiscus hier achter, krijg nog een aardig naheffing met vergrijpboete.

Ofwel: wat Michel zei, kansloos dit soort reactie.
Plaats reactie