Rentestabielhypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mepy
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 sep, 2013 9:33 pm

Rentestabielhypotheek

Bericht door Mepy »

Ik heb in de jaren '80 bij de Rabobank een hypotheek afgesloten tegen 6.5%. .
ik heb daar wat vragen over omdat ik het niet eens ben met de Rabobank aangezien ze mijn rente niet willen aanpassen.
De variabel rente is nu zeer laag, toen de rente in de jaren '90 boven de 8.5% kwam waren ze er als de kippen bij om mijn rente aan te passen en nu zeggen ze dat die lage rente niet voor mijn hyptheek geld.
Zijn er forumleden die ook zo'n soort hypotheek hebben en hetzelfde probleem hebben.


hieronder een stukje uit het persbericht toen deze hypotheek gelanceerd werd.

de Rentestabielhypotheek

Ir. P. J. Lardinois, voorzitter van de hoofddirectie van de Rabobank introduceerde deze nieuwe hypotheekvorm vandaag tijdens de algemene vergadering van zijn organisatie in Utrecht. Het betekent dat normale renteschommelingen geen invloed meer hebben op de door de cliënt te betalen rente. Wanneer de rente meer dan twee procent naar boven of naar beneden gaat zal de rente worden aangepast met het betrokken percentage.
Variabel
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 10 jul, 2011 12:03 pm

Re: Rentestabielhypotheek

Bericht door Variabel »

ik heb deze rentevorm ook....afgesloten in 1989...destijds 7.3 en recent verlaagd naar 6.2....maar dat is niet erg omdat het een spaarhypotheek is...en tegen eind van de looptijd heb je liever een hogere rente dan een lagere....want diezelfde rente krijg je ook over het spaarsaldo....in mijn geval ga ik door de lagere rente netto per maand meer betalen
:idea:

hoe de rabo die rente berekent is me ook een vraag.... :?:
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Rentestabielhypotheek

Bericht door Jean henri »

Het vervelende van de Rabobank is dat de grondslag van dit product niet transparant is, en op die manier zal iedere discussie over rente stranden.

Zoek in de voorwaarden eens op wat de boeterente is als je een dergelijke hypotheek wilt oversluiten. Vaak is dat niet de traditionele boete maar een X-aantal maanden rente.

Mocht het zo zijn dat je een spaarhypotheek hebt (zoals Variabel), dan is een "te dure" rente minder relevant (maar kan zeker nog wel een rol spelen).
Mepy
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 sep, 2013 9:33 pm

Re: Rentestabielhypotheek

Bericht door Mepy »

bedankt voor jullie reactie,

ik heb geen spaarhypotheek, dus voor mij maakt het wel uit hoe hoog de rente is. :(
vwb. boeterente, daar heb ik een paar jaar geleden al eens naar gevraagd, dat kostte toen aardig war euro's (ik weet niet meer precies hoeveel).
Ik heb er heel geen goed gevoel over hoe ze bij de rabobank die hypotheekrente berekenen.
zou een financieel adviseur er wel een vinger achter kunnen krijgen, en wat zou zo'n adviseur kosten? of werkt hij op no cure no pay basis?

gr. Mepy
Plaats reactie