Rabo hypotheek oversluiten

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Spaarder
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 sep, 2013 11:33 pm

Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Spaarder »

Hallo,
Ik hoor dat de hypotheekrente mogelijk weer gaat stijgen, misschien nu nog de kans om rente over te sluiten.
We hebben bij Rabo een rentevasteperiode van 30 jaar (loopt nu nog 20 jaar) tegen 5,2 %. We zouden evt. Wel terug willen naar rentevaste periode van 10 of 5 jaar met bijbehorende lagere rentes.
Gaat dat de moeite zijn om te overwegen of loont het niet door de boete?
Bedankt voor jullie respons.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Jean henri »

Of er sprake zal zijn van een boete is afhankelijk of het inleveren van het huidige rentecontract in het voordeel of het nadeel van de Rabobank is.

De Rabobank heeft vandaag een 20 jaars rente van 5,5% (NHG). Als ze jou geldlening terugkrijgen dan kan Rabo dit voor 5,5% weer terug in de markt zetten en het is dus in het voordeel van de Rabobank. Er zal dus geen boete volgen (je krijgt ook geen beloning).

Goed wat dan. Je kan natuurlijk kiezen voor een korte rentevast periode die een lage rente heeft. Echter de rente is historisch gezien laag en zal (statitisch gezien) alleen maar stijgen. Je hebt dus een risico te accepteren (en niemand heeft een glazen bol).

Heb je een (bank) spaar hypotheek dan zal een rentedaling grotendeels teniet worden gedaan door de stijging van premie of inleg.

Tenslotte, Als je de hypotheek boetevrij kan opzeggen, dan kan je ook eens in de markt rondkijken want waar Rabo 20 jaars geld aanbied tegen 5,5% (NHG) kan je ditzelfde voor 4,5% krijgen bij gerenomeerde aanbieders.
Spaarder
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 sep, 2013 11:33 pm

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Spaarder »

Hartelijk bedankt oor je antwoord.
Ik wist niet dat de boetes zo uitgerekend worden, dan zou wel interessant zijn voor ons. Inderdaad nemen we dan een risico, dat begrijpen we.
Het gaat om het aflssingsvrije gedeelte van de hypotheek, we hebben daar ook een spaardeel lopen waardoor we niet weg kunnen bij Rabo (toch?).
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Rense »

Waarom zou je niet weg kunnen bij de RABO?

(Bank)spaardeel fiscaal geruisloos voortzetten bij een andere aanbieder lijkt mij geen probleem.

Laat je eens adviseren door een onafhankelijk adviseur.

Er lijkt mij een aanzienlijke besparing mogelijk.
Spaarder
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 sep, 2013 11:33 pm

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Spaarder »

Bedankt voor je reactie. Ik heb altijd begrepen dat de Interpolis Spaarzeker niet fiscaal geruisloos overgezet kan worden naar een andere bank. Is dat niet zo?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Jean henri »

Ook de Interpolis spaarverzekering kan je fiscaal geruisloos bij een ander partij voortzetten.

Het is verstandig een vergelijk te laten maken. De Rabobank is ├®├®n van de duurste aanbieders in het land.
Spaarder
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 sep, 2013 11:33 pm

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Spaarder »

Dank voor je respons dat wist ik niet, biedt weer mogelijkheden,
Behalve oversluiten naar een kortere rentevaste periode weet ik niet of het interessant is om naar een andere bank te gaan.
Mijn rentes zijn:
Aflossingsvrij: 5,2% nog 20 jaar vast
Spaar: 4,8% nog 10 jaar vast
Spaar: 4,8% nog 1 jaar vast.
Dat zijn toch redelijk goede rentes als ik op internet kijk? (Bij hypotheek op 100% EW) of kan dat wel een stuk beter?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Jean henri »

Als je hypotheek lager is als Ôé¼ 265.000 kan je met oversluiten gebruik maken van de NHG tarieven.

Ter vergelijk 1 jaar vast is 2,85% uit de markt te halen, 5 jaar vast 3,1%, 10 jaar vast 3,85%

Staar je niet blind op de lagere rente, want een hogere spaarinleg / premie staat hier tegenover alsmede hogere (eenmalige) kosten. Afhankelijk van de resterende looptijd is het wel te verwachten dat je goedkoper uit zal komen.
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door mute12 »

Jean henri schreef:Als je hypotheek lager is als Ôé¼ 265.000 kan je met oversluiten gebruik maken van de NHG tarieven.

Ter vergelijk 1 jaar vast is 2,85% uit de markt te halen, 5 jaar vast 3,1%, 10 jaar vast 3,85%

Staar je niet blind op de lagere rente, want een hogere spaarinleg / premie staat hier tegenover alsmede hogere (eenmalige) kosten. Afhankelijk van de resterende looptijd is het wel te verwachten dat je goedkoper uit zal komen.

Dus wanneer ik huis koop van 291... net buiten NHG grens van 276k... En ik los 30k af... dan kan ik jaar erna oversluiten naar NHG ??
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door Jean henri »

Ja, dat kan en zelfs in hetzelfde jaar.

Hee je adviseur je daar niet op gewezen?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rabo hypotheek oversluiten

Bericht door SimpleMind »

Voorwaarde is dat je een (kleine) kwaliteitsverbetering realiseert. In de praktijk kan dat van alles zijn.
https://www.nhg.nl/consument/ik-wil-mij ... ouwen.html

Houd ook rekening met extra kosten voor advies, oversluiten, mogelijke boeterente, etc.
Plaats reactie