10 jaars rente ... bodem of niet ? meningen ?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

10 jaars rente ... bodem of niet ? meningen ?

Bericht door mute12 »

Nu de langere rentes in Nederland eindelijk iets gedaald zijn (maar nog steeds relatief duur tov buitenland).

Zijn er onderbouwde meningen of de 10 jaars rentes nog naar beneden kunnen,,,,,, Of zou dit de bodem moeten zijn in langjarige rentes
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: 10 jaars rente ... bodem of niet ? meningen ?

Bericht door Rense »

@Mute

Als ik dat wist was ik geen hypotheekadviseur maar beleggingsexpert en waarschijnlijk nu aan het rentenieren.

Dit is eenvoudigweg niet te voorspellen. Is van teveel factoren afhankellijk. Recentelijk zag je bijvoorbeeld een aantal banken hun 10 jarige rente verhogen terwijl Syntrus Achmea bv weer verlaagde. Is dus geen pijl op te trekken.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: 10 jaars rente ... bodem of niet ? meningen ?

Bericht door pault »

Als dat verhaal van de pensioenfondsen en het Nationaal Hypotheek Instituut doorgaat, heb je kans dat NHG leningen zeker 0,5 of meer goedkoper gaan worden. zie http://nos.nl/artikel/544997-nationale- ... rding.html

Dan hangt het er natuurlijk vanaf wat ondertussen de marktrente doet. Ik heb niet de indruk dat elke 0,1% die de kapitaalmarktrente (10jr staatslening) stijgt, er gelijk bij de 10-jarige hypotheek bijkomt.
Ik heb al enkele bankiers in het informele horen zeggen dat ze op dit moment zonder blikken of blozen 0,8% meer marge maken dan ze op basis van de benodigde opslagen zouden moeten doen. Die 0,8 komt dus gewoon lekker binnen, ze zouden makkelijk kunnen zakken, maar dat doen ze niet wegens gebrek aan concurrentie, ze blijven lekker allemaal mooie marges maken (stiekem met toestemming overheid ivm versterken buffers? Zal toch niet...?).

Tevens is een verzoek gedaan bij EU om verbod op prijsleiderschap van ABNAMRO en SNS op te heffen, dan zou wat meer concurrentie op kunnen leveren.

En wie verklaart rare verschil:
10 jaar bij AEGON tot vandaag nog 3,9% en Rabobanken 10 jr 4,5% al enkele weken? Rabo heeft toch geen fundingproblemen zou je zeggen, maar ze zijn veruit de duurste op dit moment, heel vreemd.

pault
Plaats reactie