prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door HuisKopen2013 »

Hoi,

Weet iemand de huidige status van het opheffen van het prijsleiderschapsverbod bij banken?

Staatsbanken mogen/mochten niet concurreren op rente en hypotheken.
Hierdoor kan/kon Rabobank de prijs bepalen.
Welke mogen dit ondertussen weer?

(ik weet dat sns laatst iets aan het stunten is gegaan, maar het is nog niet superlaag)
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door HuisKopen2013 »

ah, zelf iets gevonden.

http://www.banken.nl/nieuws/1234/politi ... theekmarkt
Het prijsleiderschapsverbod voor ING op de Nederlandse markt liep op 16 november 2012 ten einde. Het prijsleiderschapsverbod voor Aegon liep op 15 juni 2011 ten einde. Derhalve geldt alleen voor ABN AMRO nog een prijsleiderschapsverbod.
alleen hoe zit het met snsreaal?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door rambagts »

alleen hoe zit het met snsreaal?
Nog even geduld. Ik lees hier:
De Europese Commissie kan bovendien nog roet in het eten gooien. Brussel kan SNS Reaal een prijsleiderverbod opleggen als straf voor de bij de nationalisatie verkregen staatssteun. SNS Reaal verwacht echter dat de Commissie voor andere sancties zal kiezen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... agen.dhtml
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door HuisKopen2013 »

waarom ik dit vraag.
Als ik binnenkort een hypotheek wil en een lagere rente wil afdingen. Dan heeft dat geen zin bij partijen die dat sowieso niet mogen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door rambagts »

dan blijven er weinig mogelijkheden over.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door Michel »

HuisKopen2013 schreef:waarom ik dit vraag.
Als ik binnenkort een hypotheek wil en een lagere rente wil afdingen. Dan heeft dat geen zin bij partijen die dat sowieso niet mogen.
Vooralsnog hebben eerdergenoemde banken altijd nog lagere tarieven dan de hiervoor genoemde Rabobank. Die doen (gelukkig zou ik haast willen zeggen) niet meer mee.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door Rense »

Afdingen gaat echt niet meer lukken.

Alle banken hebben een ├®├®nsporig rentebeleid. Ze mogen zelfs geen individuele kortingen meer geven.

Nutteloze actie dus.
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door sk81 »

Rense schreef:Afdingen gaat echt niet meer lukken.

Alle banken hebben een ├®├®nsporig rentebeleid. Ze mogen zelfs geen individuele kortingen meer geven.

Nutteloze actie dus.

Gezien de hoogte van de gewenste hypotheek (Ôé¼ 100.000, zie ander topic van topicstarter) zal rente sowieso geen kapitale lastenverschillen met zich meebrengen.
Huiskopen2013 kan zich m.i. beter druk maken over de voorwaarden (m.n. van de Duitse varianten vs. NL hypotheek) dan over een enkel tientje rentevoordeel.
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door mute12 »

sk81 schreef:
Rense schreef:Afdingen gaat echt niet meer lukken.

Alle banken hebben een ├®├®nsporig rentebeleid. Ze mogen zelfs geen individuele kortingen meer geven.

Nutteloze actie dus.

Gezien de hoogte van de gewenste hypotheek (Ôé¼ 100.000, zie ander topic van topicstarter) zal rente sowieso geen kapitale lastenverschillen met zich meebrengen.
Huiskopen2013 kan zich m.i. beter druk maken over de voorwaarden (m.n. van de Duitse varianten vs. NL hypotheek) dan over een enkel tientje rentevoordeel.

aan welke voorwaarden denk je dan specifiek ?
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: prijsleiderschapsverbod bij staatsbanken

Bericht door sk81 »

mute12 schreef:
sk81 schreef:
Rense schreef:Afdingen gaat echt niet meer lukken.

Alle banken hebben een ├®├®nsporig rentebeleid. Ze mogen zelfs geen individuele kortingen meer geven.

Nutteloze actie dus.

Gezien de hoogte van de gewenste hypotheek (Ôé¼ 100.000, zie ander topic van topicstarter) zal rente sowieso geen kapitale lastenverschillen met zich meebrengen.
Huiskopen2013 kan zich m.i. beter druk maken over de voorwaarden (m.n. van de Duitse varianten vs. NL hypotheek) dan over een enkel tientje rentevoordeel.

aan welke voorwaarden denk je dan specifiek ?
Huiskopen2013 is erg geinteresseerd in Duitse hypotheekvarianten.
Lijkt me verstandiger eerst na te gaan wat de voorwaarden zijn van deze hypotheken qua verhuisregeling, tussentijdse rente-aanpassing na aflossen, boete bij verkoop, boetes bij eventuele wijziging van hypotheek (in welke vorm dan ook), kosten tussentijds extra aflossen.
Voor de goede orde: ik ken de ins en outs van de Duitse varianten ook niet, maar die lijken me op lange termijn belangrijker dan een enkele tiende procent rentevoordeel.

0,1% rentevoordeel scheelt zo'n Ôé¼ 6 bruto per maand (uitgaande van 30-jarige annuiteit en een gewenste hypotheek van Ôé¼ 100.000)
Er rekening mee houdend dat het rentevoordeel steeds kleiner wordt (naarmate je meer aflost hoef je immers steeds minder rente te betalen), lijken de voorwaarden me in deze kwestie aanzienlijk belangrijker.
Plaats reactie