Nieuw rentevoorstel, wat te doen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tyler

Nieuw rentevoorstel, wat te doen?

Bericht door Tyler »

In 2007 heb ik een SNS budget hypotheek (zonder NHG) afgesloten, en komende 1 november loopt mijn rentevaste periode af.
Mijn hypotheek bestaat uit:

- 60.000 spaarrekening hypotheek (looptijd 25 jaar en 2 maanden)
- 44.000 aflossingsvrij (looptijd 25 jaar en 2 maanden)

De spaarrekening hypotheek was tot vorig jaar ÔÇÿrendement hypotheekÔÇÖ maar dat ik gewijzigd naar spaarrekening. De bijna 4000 euro rendement zijn ook gestort op de spaarrekening. Op de hypotheek is nog niks afgelost.

# Over beide gedeeltes betaal ik momenteel 5,15% rente.
# In de overeenkomst staat dat de EW van het verbondene is vastgesteld op 75%
# Destijds ook een overlijdensrisico verz afgesloten

Het nieuwe voorstel heb ik vandaag per post ontvangen.

Voor het 60.000 euro gedeelte:
- 1 jaar = 5,15%
- 3 jaar = 5,35%
- 5 jaar = 5,50%
- 6 jaar = 5,95%
- 10 jaar = 6,45
- 15 jaar = 7,05%

Voor het 44.000 euro gedeelte:
- 1 jaar = 4,25%
- 3 jaar = 4,45%
- 5 jaar = 4,60%
- 6 jaar = 5,05%
- 10 jaar = 5,55%
- 15 jaar = 6,15%

De rentes zijn dus een stuk hoger dan op de site van de SNS vermeld staat.

Nou heb ik enkele vragen:
- In hoeverre heb ik onderhandelingsruimte?

- Waarom zijn deze rentes hoger?

- Loont het zich om eventueel naar andere aanbieder over te stappen (ondanks dat WOZ stuk lager is dan hypotheekwaarde)?

- Nog advies of ik spaar gedeelte hoge rente pak (ivm rendement) en aflosvrij zo laag mogelijk, of beiden zelfde tarief?

Verder zal ik nog vragen wat de premie van de spaarhypotheek zal worden als de rente daalt/lager uitvalt.
En, ik ga nog met een onafhankelijk adviseur praten die mij destijds aan de hypotheek heeft geholpen.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Nieuw rentevoorstel, wat te doen?

Bericht door Jean henri »

Hmmm, vreemd voorstel stuurt de SNS u.

Juist sinds dit jar is door de banken in een gedragscode vastgelegd dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen bestaande klanten en nieuwe klanten waar het het rentarief betreft. je zou dan toch mogen verwachten dat ze bij een klant voor verschillende leningdelen op z'n minst gelijke rentetarieven zullen toepassen.
- In hoeverre heb ik onderhandelingsruimte?
Met zulke tarieven eigenlijk alle ruimte. Hierboven schrijf ik wat over gedragscode afspraak, maar als de SNS zich daar niet aan wil houden, dan staat het u open om te onderhandelen.
- Waarom zijn deze rentes hoger?
makkelijk verdienen? geen idee.

De SNS is de laatste jaren al een buitenbeentje op de markt en communiceert ook niet cooperatief met de wereld van tussenpersonen, Wij weten het ook niet.
- Loont het zich om eventueel naar andere aanbieder over te stappen (ondanks dat WOZ stuk lager is dan hypotheekwaarde)?
U schrijft dat de WOZ lager is als de hypotheekwaarde. De WOZ speelt geen rol, maar de taxatiewaarde. Indien de (taxatie)waarde lager is als de hypotheekschuld dan zal oversluiten lastig zijn (de hypotheek staat onder water)

Indien de (taxatie)waarde hoger is in vergelijk tot de hypotheekschuld dan kunt u wel oversluiten. En gegeven de rentetarieven die SNS u aanbied zou ik u adviseren dat serieus te onderzoeken.

De vraag is naar welke rentevast periode de vookeur uitgaat. In geval van oversluiten kunt u in begisnel gebruik maken van NHG. Indicatie de actuele tarieven (letwel tarieven bankspaarhypotheek / aflosvrij. Annuiteiten hebben nog lagere rentetarieven):

1 jaar vanaf 2,65%
5 jaar vanaf 3,25%
10 jaar vanaf 4,1%
20 jaar vanaf 4,65%
- Nog advies of ik spaar gedeelte hoge rente pak (ivm rendement) en aflosvrij zo laag mogelijk, of beiden zelfde tarief?
Een onafhankelijk adviseur kan je vertellen of de lagere rentetarieven ook daadwerkelijk voordelig zijn. Ik vermoed het haast wel, maar inderdaad zal er door de lagere rente een hogere inleg van het spaargeld van toepassing zijn.
Tyler

Re: Nieuw rentevoorstel, wat te doen?

Bericht door Tyler »

Hartelijk bedankt voor de terugkoppeling, dit kan ik als input meenemen in mijn gesprek met de (sns)bank.

Dat stuk over gedragscode wist ik helemaal niet, erg vreemd dat de bank zich daar niet aan houdt. Zal ik ze zeker naar vragen.

Ik laat nog weten hoe mijn gesprek verlopen is.
Tyler

Re: Nieuw rentevoorstel, wat te doen?

Bericht door Tyler »

Net terug en wel een goed gesprek gehad.

Er was wel een fout gemaakt, want de voorgestelde rentetarieven voor Spaarrekening klopten niet. Dit zouden dezelfde moeten zijn als voor Aflosvrij, maar dan met 0,10% opslag eraf.
De tarieven zijn dus hetzelfde voor zowel nieuwe alsmede bestaande klanten.

Ik val onder de 3e kolom van 125% EW http://www.snsbank.nl/particulier/hypot ... r-nhg.html

Variabel was niet mogelijk, gezien hypotheek onder water staat. Adviseur vertelde dat ze daar sowieso heel streng in zijn.

Aangezien ik grootste deel spaarrekening heb, neig ik toch naar een hogere rente en dus langere looptijd. Uitgaande van 20 jaar vastzetten scheelt dat maar rond de 40 euro bruto per maand extra, en dat kan ik wel missen. Heb ik zekerheid en hoek ik over 1 of 3 of jaar niet weer te kijken als ik m kort vast laat leggen.

Ik slaap er nog eens over, en praat nog met ander adviseur, en dan hak ik binnenkort maar knoop door.
Plaats reactie