Welke aanbieder voor mijn eisen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Ik (we) ga verhuizen. Planning is februari 2014, maar kan zoveel eerder als koper wenst (huis staat leeg).
Koopsom Ôé¼440k
Totale hypotheek Ôé¼450k
MW minimaal Ôé¼530k (maar dat moet taxateur binnenkort vaststellen) (dus hypotheek in de marge van 80-90% van de MW)

Ik wil het volgende:
Bestaande spaar hypotheek vanÔé¼185k opnieuw gebruiken. Deze hypotheek is nu ondergebracht bij de Rabobank. Deze bestaat uit een SEW van Ôé¼97k (opgebouw kapitaal ~14k) en een aflossingsvrij deel van Ôé¼88k. Voor het aflossingsvrije deel heb ik een BEW bij Brandnewday.nl (ongeveer Ôé¼2k en niet verpand aan Rabo). De rentevaste periode van de hypotheekrente loopt 1 december 2013 af.
Voor mijn nieuwe woning heb ik nog een nieuwe hypotheek nodig van Ôé¼265k om tot de totale hypotheeksom van Ôé¼450k te komen. Dit wordt een annuiteitenhtypotheek.

Ik heb verschillende aanbieders vergeleken. Ik wil in ieder geval op beide naar 1 jaars rente (of eventueel variabel) en de komende tijd even de kat uit de boom kijken qua rente.

Vandaag heb ik een orienterend gesprek gehad bij de Rabobank. Qua voorwaarden voldoen de hypotheken van de Rabo prima aan mijn wensen (no nonsense, 20% boetevrij aflossen per jaar. Alleen de rentetarieven van bv Moneyou en Delta Lloyd zijn een stuk interessanter.
De rabo adviseur gaf vandaag aan dat ze geen korting meer geven op rentetarieven sinds datum X. Tarieven staan tegenwoordig op de website en zijn niet meer onderhandelbaar (goede zaak lijkt me overigens).

Vandaag ook gebeld met Moneyou en daar kreeg ik een medewerker aan de lijn die totaal mijn vragen niet beantwoorde (of verkeerd), dus daar krijg ik ook geen lekker gevoel bij voor de toekomst. Mijn enige vraag was of ik mijn bestaande fiscaal interessante bankspaarhypotheek ook daar kan onderbrengen (naast de nieuwe annuiteiten).

Ik heb geen ervaring met bv Delta Lloyd. Iemand ervaringen?

Voor mij is wel een voorwaarde dat ik normale tarieven krijg als mijn 1 jaars rente vaste periode er op zit en ik moet verlengen. Ik begreep dat Argenta bv onderscheid maakt tussen bestaande (hoge verlengingsrente) en nieuwe klanten (lage startrente).

Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

Waarom een spaarhypotheek met een korte rente?? Het rente voordeel wordt grotendeels teniet gedaan door de hogere premie.

Let bij korte rente vooral op wat een aanbieder voor tarieven hanteert bij de langere rentes. Er kan een moment komen dat je de rente wilt vastzetten. Een voordeel van een paar maanden/jaren kan dan zo teniet gaan door hogere rentes dan marktcomform voor de langere rente vast periodes.
MoneYou webcare
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 31 jul, 2013 4:05 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door MoneYou webcare »

Goedemiddag, goed dat je je hebt verdiept in de verschillende mogelijkheden. Jammer dat je geen goed gevoel hebt overgehouden aan het gesprek dat je had met mijn collega.
passage verwijderd ivm ongeoorloofde reclame.

Dit forum is om vragen van consumenten te beantwoorden, niet om een eigen positie te verkopen.

Jean Henri
moderator
Als je toch nog vragen hebt of iets kwijt wilt over je ervaring aan de telefoon, help ik je natuurlijk graag.

Hartelijke groeten,

Hans Kramer
Community manager MoneYou
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

Zeer slechte gedachte om de spaar-/bankspaar hypotheek vaarwel te zeggen :oops: :oops:
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Cnorretje schreef:Waarom een spaarhypotheek met een korte rente?? Het rente voordeel wordt grotendeels teniet gedaan door de hogere premie.
Bedankt voor je reactie. Het is wellicht een idee om mijn spaarhypotheek voor een wat langere periode vast te zetten. Raad je dan direct 20 jaar aan (tot einde looptijd), of is een andere periode interessanter. Ik vind op Internet niet echt tools om de ideale rente te berekenen voor een spaarhypotheek icm huidige bedrag in SEW, looptijd en renteaftrek.

Jammer dat ik de reactie van Moneyou niet heb kunnen lezen.

Iemand nog advies met aanbieders?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

Dit zijn berekeningen die niet via internet te maken zijn. We hebben te maken met te veel variabelen en fiscale invalshoeken.

Hoe lang vast is niet alleen een rekensom maar heeft ook te maken met risicohouding.

Er zijn diverse aanbieders met goede tarieven en voorwaarden.

Mijns inziens tijd om een goede adviseur te bezoeken.
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Bedankt voor je reactie.

Nog een ander idee.
Mijn rente vaste periode van mijn huidige Rabo opbouwhypotheek van Ôé¼185k (Ôé¼97k spaar en Ôé¼88k aflossingsvrij) loopt per 1 december af. Daarnaast heb ik een hypotheekrekening (BEW) van Ôé¼88k bij Brand new day die gekoppeld is aan mijn aflosvrije deel van de Rabo opbouwhypotheek (niet verpand, maar wel box 1).

Stel ik sluit een aflossingsvrije hypotheek af van Ôé¼185k bij een hypotheek leverancier. Daarnaast wil ik de BEW bij Brand new day ophogen tot Ôé¼185k en het bedrag van de Rabo opbouwpolis daar in storten.
Kan dit scenario met behoud van renteaftrek op de aflossingsvrije hypotheek en sparen/beleggen in Box 1? Dus in feite mijn SEW bij leverancier A overzetten naar een (bestaande) BEW bij leverancier B.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Rense »

Ja, in principe kan dat (je hebt nu in principe 185k aflossingsvrij) maar je moet je afvragen of je dat wilt.

Bij een spaarhypotheek heb je een gegarandeerde opbrengst. Bij Brand New Day heb je te maken met beleggingen, en hoewel de kosten laag zijn is het rendement hierop erg laag, terwijl de risico's erg groot zijn. Gezien de huidige markt en de verwachting van een stijgende rente kan dit rendement eigenlijk alleen nog maar dalen (er van uitgaande dat je in het standaard depositofonds zit). Even goed in verdiepen dus.
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Ok, maar stel dat ik het risico acceptabel vind, dan zou het dus kunnen.

Nu moet alleen Brand new day mijn bestaande hypotheekrekening willen ophogen (vraag heb ik daar inmiddels gesteld). En nog mooier zou zijn dat de hypotheekrekening ook verpand kan worden naar de hypotheekversterker. Zodoende kom ik wellicht in de toekomst in een voordeliger rente opslag (percentage van MW of EW).
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

En dat gaat niet meer. Een KEW SEW BEW is sinds 01-04-2013 niet meer te verhogen tenzij er sprake zou zijn van een optieclausule. Maar dat is volgens mij alleen maar mogelijk bij een KEW
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Cnorretje schreef:En dat gaat niet meer. Een KEW SEW BEW is sinds 01-04-2013 niet meer te verhogen tenzij er sprake zou zijn van een optieclausule. Maar dat is volgens mij alleen maar mogelijk bij een KEW
Hmmm, maar ik verhoog toch niets. Ik zet alleen mijn bestaande SEW/BEW (Rabo) over naar een andere partij (Brand new day). Het totaal bedrag aan SEW/BEW wat ik had blijft hetzelfde. Of maak ik nu een denkfout?
MoneYou webcare
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 31 jul, 2013 4:05 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door MoneYou webcare »

passage verwijderd ivm ongeoorloofde reclame.

Dit forum is om vragen van consumenten te beantwoorden, niet om een eigen positie te verkopen.

Jean Henri
moderator
Sorry Jean Henri. Het was niet de bedoeling om te 'verkopen'. Het was oprecht mijn bedoeling om te helpen.

Hartelijke groeten,

Hans Kramer
Community manager MoneYou
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Ik heb van Brand new day het bericht gekregen dat het niet mogelijk is om mijn bestaande spaarsaldo mee te nemen als ik een BEW bij hen af neem. Tevens heb ik begrepen dat bij het oversluiten van een spaarhypotheek van de rabo, de bestaande hypotheek wordt afgelost en dat het opgebouwde spaarsaldo in mindering wordt gebracht op de hypotheekschuld.

Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt? Kan ik na het aflossen (van mijn oude hyptheek) voor mijn nieuwe woning een nieuwe hypotheek van Ôé¼170k (Ôé¼185k hypotheek - Ôé¼15k spaarsaldo) nemen bij een nieuwe leverancier. En dan onder dezelfde voorwaarden, alleen max tot Ôé¼170k?
Zo ja, kan ik dan bijvoorbeeld een aflosvrije hypotheek (van 175k) nemen bij leverancier A en vervolgens mijn bestaande BEW bij Brand new day ophogen met Ôé¼82k (Ôé¼97k-Ôé¼15k). Dit zou ik namelijk prima vinden.
Ik snap nu alleen niet hoe het werkt met het oversluiten van een spaarhypotheek naar een andere leverancier. Hopelijk kan iemand me duidelijkhei verschaffen.


Ps zie eerste post voor mijn wensen.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

Zal wel aan mij liggen maar ik raak het spoor een beetje kwijt. Er lijken inmiddels wat zaken door elkaar heen te gaan lopen.

Allereerst:
- een KEW / SEW / BEW mag niet meer verhoogd sinds 01-04-2013
- een KEW / SEW / BEW mag gewoon mee worden genomen naar een andere partij en fiscaal geruisloos worden voortgezet; Bedenk hierbij dat elke hypotheekverstrekker met zijn eigen partij werkt voor de voortzetting; Dus niet elke gedachte combinatie is mogelijk.

Ik blijf erbij: ga eens langs een goede adviseur. Een forum is niet geschikt om een totaal financieel (en fiscaal gefundeerd) advies te geven.
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Cnorretje schreef: - een KEW / SEW / BEW mag gewoon mee worden genomen naar een andere partij en fiscaal geruisloos worden voortgezet; Bedenk hierbij dat elke hypotheekverstrekker met zijn eigen partij werkt voor de voortzetting; Dus niet elke gedachte combinatie is mogelijk.

Ik blijf erbij: ga eens langs een goede adviseur. Een forum is niet toereikend om een totaal financieel (en fiscaal gefundeerd) advies te geven.
Cnorretje. Volgens mij is mijn verhaal vrij duidelijk, maar toch opgeheldering.
Ik wil gewoon mijn bestaande Rabo SEW meenemen naar een andere verstrekker. Ik wil dus van de Rabo af.
Ik heb dit voorgelegd aan twee partijen. Een aflosvrije hypotheek bij Moneyou en een SEW van Brand new day (het hoeft niet eens verpand te zijn!). Maar BND geeft aan geen afspraken te hebben met de Rabo en zodoende kan mijn bestaande SEW niet worden overgezet.
Ik heb het nu ook voorgelegd aan Delta Lloyd (mijn tweede keus), maar wacht nog op antwoord.

Dan kan ik wel naar een adviseur gaan, maar daar was ik dus ook niets mee opgeschoten. Ik weet immers precies wat ik wil. (ps overigens heb ik woensdag een afspraak bij een financieel adviseur, maar ik zie dit forum juist als een plek om een kennisbank op te bouwen :D)
Laatst gewijzigd door Hogekosten op ma 05 aug, 2013 11:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie