Welke aanbieder voor mijn eisen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

Hogekosten schreef:Dan kan ik wel naar een adviseur gaan, maar daar was ik dus ook niets mee opgeschoten. Ik weet immers precies wat ik wil.
Een beetje adviseur had zo kunnen zeggen dat Moneyou alleen aflosvrije en annuiteiten hypotheken biedt en had ook zo een tiental geldverstrekkers kunnen noemen waar fiscaal geruisloze voortzetting van de polis van Rabo mogelijk is.
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

Net gesproken met Delta Lloyd. De volgende zaken zijn interessant (wellicht ook voor anderen):
- fiscaal geruisloze voortzetting is mogelijk, maar dit ligt in handen van de Rabo.
- rentetarieven op de website gelden voor nieuwe en bestaande klanten (dus ook voor verlengingsvoorstellen)
- het opgebouwde bedrag in de SEW polis wordt niet afgetrokken van de hypotheekschuld bij het bepalen van het percentage van de marktwaarde (en dus bepalen of je minder renteopslag krijgt). Dit is op zich vreemd, want andere banken (zoals Rabo) doen dit wel.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Rense »

Ik zie eigenlijk het hele probleem niet.

Nieuwe hypotheek van 97k (bank) spaar, aflossingsvrij 88k met onverpande BEW van BND en 265k annuïteit. Volgens mij kan vrijwel elke geldverstrekker deze combinatie aanbieden.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Cnorretje »

Hogekosten schreef:Net gesproken met Delta Lloyd. De volgende zaken zijn interessant (wellicht ook voor anderen):
- fiscaal geruisloze voortzetting is mogelijk, maar dit ligt in handen van de Rabo.
- rentetarieven op de website gelden voor nieuwe en bestaande klanten (dus ook voor verlengingsvoorstellen)
- het opgebouwde bedrag in de SEW polis wordt niet afgetrokken van de hypotheekschuld bij het bepalen van het percentage van de marktwaarde (en dus bepalen of je minder renteopslag krijgt). Dit is op zich vreemd, want andere banken (zoals Rabo) doen dit wel.
- Natuurlijk is fiscale voortzetting mogelijk mits het gewenste produkt (bankspaar/spaar) door de nieuwe partij wordt aangeboden. Rabo heeft alleen maar uit te voeren. De polis te beëindigen en de gelden over te boeken naar de nieuwe partij vergezeld door het PSK (Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten) formulier.

- Tegenwoordig is het bij zover ik weet alle geldverstrekkers gebruik om zowel nieuwe als bestaande klanten (bij renteherziening) een zelfde tarief aan te bieden. Onder druk van oa. AFM zijn geldverstrekkers aangesproken op duaal rentebeleid en transparantie.

- Alleen een klein aantal geldverstrekkers houdt rekening met waarde polis bij bepalen rente opslag. Begrijpelijk dat men het niet doet omdat een polis bij calamiteiten niet elk moment liquide kan worden gemaakt (mogelijke fiscale belasting).
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door webka »

Hogekosten schreef:Ik (we) ga verhuizen. Planning is februari 2014, maar kan zoveel eerder als koper wenst (huis staat leeg).
Koopsom Ôé¼440k
Totale hypotheek Ôé¼450k
MW minimaal Ôé¼530k (maar dat moet taxateur binnenkort vaststellen) (dus hypotheek in de marge van 80-90% van de MW)
Deze vlieger gaat niet op. Voor de bank zal 440k de marktwaarde zijn. Altijd de laagste van de koopsom en de getaxeerde waarde. Tarief is dus > 100MW. ( enkele geldverstrekker neemt verpande componenten mee waardoor je onder de 100% MW kan komen).
Tenzij die 530k op basis is van een nog uit te voeren verbouwing, en je dus de getaxeerde waarde na verbouwing bedoelt. Maar dat leid ik niet af uit je vraag.
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

webka schreef:Deze vlieger gaat niet op. Voor de bank zal 440k de marktwaarde zijn. Altijd de laagste van de koopsom en de getaxeerde waarde. Tarief is dus > 100MW. ( enkele geldverstrekker neemt verpande componenten mee waardoor je onder de 100% MW kan komen).
Tenzij die 530k op basis is van een nog uit te voeren verbouwing, en je dus de getaxeerde waarde na verbouwing bedoelt. Maar dat leid ik niet af uit je vraag.
De vlieger ging bij mij dus wel op. Huis gekocht voor Ôé¼440 en hypotheek van Ôé¼450k. Taxatierapport Ôé¼525k zonder meenemen eventuele verbouwing. Lopende SEW wordt meegenomen (Ôé¼15k).
Mijn MW is berekend op Ôé¼525k. De hypotheek is Ôé¼450k - Ôé¼15k = Ôé¼435k (dus KEW is ook meegenomen in de berekening) en ik heb dus de rente gekregen die geldt voor <90% MW.
Offerte is ondertussen getekend, dus wachten is nu op de overdracht.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door pault »

Bij Rabobank denk ik zo.
Regels zijn regels, maar er geldt ook altijd 'all banks are equal, but some banks are more equal than others'.

pault
Spaarder
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 sep, 2013 11:33 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Spaarder »

Interesseante discussie.
@Tukker (en vele anderen): ik heb wel bij de Rabo opslagvermindering gekregen omdat er voldoende in de polis zat. Heb er wel zelf over moeten zeuren natuurlijk. Bij mijn vorige huis was het ook mogelijk geweest door gestegen marktwaarde plus polis, maar ben daar nooit op geattendeerd door de Rabo, totdat ik ging verhuizen.
@Tukker: zou je naar mijn vragen op het forum willen kijken?
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door mute12 »

Vraag tussendoor:
Hoe kom je aan een martkwaarde hoger dan aankoopbedrag ?
Is dat 90% van WOZ ? of hoe kom je op marktwaarde uit?
Hogekosten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 6:23 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door Hogekosten »

mute12 schreef:Vraag tussendoor:
Hoe kom je aan een martkwaarde hoger dan aankoopbedrag ?
Is dat 90% van WOZ ? of hoe kom je op marktwaarde uit?
Heb het huis door omstandigheden heel voordelig in handen kunnen krijgen. Huidige woz waarde ligt overigens nog hoger dan de huidige taxatie waarde.
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door mute12 »

Cnorretje schreef:
Hogekosten schreef:Net gesproken met Delta Lloyd. De volgende zaken zijn interessant (wellicht ook voor anderen):
- Alleen een klein aantal geldverstrekkers houdt rekening met waarde polis bij bepalen rente opslag. Begrijpelijk dat men het niet doet omdat een polis bij calamiteiten niet elk moment liquide kan worden gemaakt (mogelijke fiscale belasting).
met dank aan simplemind:

Fiscaal afrekenen mogelijk niet nodig ? http://www.financieelactief.nl/artikel/ ... ijstelling
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Welke aanbieder voor mijn eisen

Bericht door mute12 »

Hogekosten schreef:
mute12 schreef:Vraag tussendoor:
Hoe kom je aan een martkwaarde hoger dan aankoopbedrag ?
Is dat 90% van WOZ ? of hoe kom je op marktwaarde uit?
Heb het huis door omstandigheden heel voordelig in handen kunnen krijgen. Huidige woz waarde ligt overigens nog hoger dan de huidige taxatie waarde.
dus marktwaarde volledig op basis taxatie binnen de calcasa grenzen dus ?
Plaats reactie