Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Eva89
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jul, 2013 5:38 pm

Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door Eva89 »

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn aan het rondkijken om de hypotheek over te sluiten en hebben op zich een mooi aanbod gekregen bij de (Rabo)bank.
Toen ik ze vroeg of we korting konden krijgen als we de hypotheek jaarlijks ipv maandelijks zouden betalen ( toch een stukje zekerheid voor de bank ) konden ze mij daar helaas geen antwoord op geven. Hij dacht het wel maar wist het niet zeker.

Heeft iemand hier ervaring mee? We zouden nu van een rente van 4,8% naar 3,7% gaan.
Kan ik hier een korting voor vragen en zo ja hoeveel?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door Jean henri »

Als je per jaar betaald, dan is het altijd per jaar vooruit (en niet achteraf).

De rente zal met gemiddeld 0,05% goedkoper moeten worden.

Wat rente betreft, ik weet niet over welke rentevast periode ja praat en wel of geen NHG (ik vermoed 5 jaar vast, geen NHG en een financiering <67,5% marktwaarde woning), maar de Rabobank staat niet echt bekend met "scherpe" rentetarieven.

Mocht mijn veronderstelling juist zijn dan tarieven met gelijkwaardige conditie's als de Rabobank voor 3,2% te krijgen en hoef je niet verplicht ergens te bankieren of je verzekeringen af te sluiten.

Dat is een betere besparing als per jaar vooraf gaan betalen.

Via de link van Indeper.nl (in de header) kan je lokaal adviseurs vinden.
Eva89
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jul, 2013 5:38 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door Eva89 »

Bedankt voor uw reactie en meteen mijn excuses voor de late reactie, ik kon ivm met ziekte niet eerder kijken.

Ik zal even onze hypotheek wat beter toelichten ( u had hem eigenlijk helemaal juist )
Het gaat over een hypotheek van 75.000 euro <67,5 van de woningwaarde bij de Rabobank voor 5 jaar vast. ( tot juni 2014. ) tegen een rente van 4,8%. We hebben geen NHG. We lossen elk jaar Ôé¼5000,00 af.

Als we nu over willen sluiten betalen we een boeterente van Ôé¼1229,39.
We hebben eigenlijk nog niet echt verder gekeken naar een andere aanbieder omdat we dachten dat de kosten van een notaris, taxatierapport etc. hoger zou zijn dan het voordeel. Waar zou je ongeveer op moeten rekenen voor de kosten bij overstappen naar een andere aanbieder? De woz waarde van het huis bedraagt Ôé¼172.000.

We zullen er sowieso het eerste jaar geen voordeel uithalen maar zijn bang dat de rente volgend jaar hoger zal staan dan nu en willen profiteren van een lage rente de komende jaren.
Jammer dat het jaarlijks vooruit betalen niet zo veel scheelt.

We vinden het nu sowieso heel lastig, wat is wijsheid. Wel oversluiten of niet?
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door Fer »

Eva89 schreef:Bedankt voor uw reactie en meteen mijn excuses voor de late reactie, ik kon ivm met ziekte niet eerder kijken.

Ik zal even onze hypotheek wat beter toelichten ( u had hem eigenlijk helemaal juist )
Het gaat over een hypotheek van 75.000 euro <67,5 van de woningwaarde bij de Rabobank voor 5 jaar vast. ( tot juni 2014. ) tegen een rente van 4,8%. We hebben geen NHG. We lossen elk jaar Ôé¼5000,00 af.

Als we nu over willen sluiten betalen we een boeterente van Ôé¼1229,39.
We hebben eigenlijk nog niet echt verder gekeken naar een andere aanbieder omdat we dachten dat de kosten van een notaris, taxatierapport etc. hoger zou zijn dan het voordeel. Waar zou je ongeveer op moeten rekenen voor de kosten bij overstappen naar een andere aanbieder? De woz waarde van het huis bedraagt Ôé¼172.000.

We zullen er sowieso het eerste jaar geen voordeel uithalen maar zijn bang dat de rente volgend jaar hoger zal staan dan nu en willen profiteren van een lage rente de komende jaren.
Jammer dat het jaarlijks vooruit betalen niet zo veel scheelt.

We vinden het nu sowieso heel lastig, wat is wijsheid. Wel oversluiten of niet?
De kosten van een taxatie zijn ongeveer 300 euro (inclusief NWWI). De notariskosten zijn ongeveer 700 euro (inclusief BTW en kadasterkosten) voor de oversluiting en 150 euro voor het royement van de bestaande hypotheek of minder.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door rambagts »

Uitgaande van een hypotheekschuld van ca 50.000 in 2014 (75.000 min 5 aflossingen van elk 5000) moet de rente heel wat stjgen om je kosten:
1000 voor notaris en taxatie + 1230 boete + ??? (ik schat minimaal 1000) kosten voor oversluiting eruit te halen. Stel dat de rente volgende 5 jaar 1% hoger is dan nu dan kost je dat de komende 5 jaar gemiddeld 375 euro per jaar aan hogere rente (in 2014 1% x 50.000 en in 2019 1% van 25.000) . Vergeet ook de adm. rompslomp niet die bij oversluiting komt kijken. Gelet op de lage hypotheekschuld en hoog aflossingsdeel zou ik niets doen en voorstel van de bank in 2014 afwachten.
mariaw
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 23 jul, 2008 7:51 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door mariaw »

Jullie vergeten de hoge kosten van het advies van de adviseur! Totaal kosten bij oversluiten naar een andere hypotheek verstrekker zijn erg hoog.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door rambagts »

Jullie vergeten de hoge kosten van het advies van de adviseur! Totaal kosten bij oversluiten naar een andere hypotheek verstrekker zijn erg hoog.
Je kunt ook een hypotheek regelen buiten een adviseur om (denk aan banken bijvoorbeeld). Niet altijd aan te bevelen maar in dit specifieke geval van een lage hypotheek versus relatief hoge woningwaarde en hoge aflossing is er geen hogere wiskunde nodig met veel advieswerk.
Eva89
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jul, 2013 5:38 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door Eva89 »

Wij waren inderdaad al bang dat de notaris en oversluitkosten het niet meer interessant zouden maken om verder te kijken.

Maar buiten dat, wat zouden jullie doen; Oversluiten naar een lage rente ( 3,5% ) bij de Rabobank voor 5 jaar met een boete van 1229,39 en 250 oversluitkosten of wachten tot hypotheek volgend jaar juni afloopt?
Het is natuurlijk koffiedik kijken wat de rente gaat doen, dat maakt de keuze zo lastig. Wat is wijsheid?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Korting als ik de hypotheekrente jaarlijks betaal?

Bericht door rambagts »

Als er geen gang naar de notaris nodig is en geen adm. rompslomp en taxatie (vraag even na bij de bank) zou ik ingaan op aanbieding van je bank. De aftrekbare kosten bedragen dan maar ca 1500.
Plaats reactie