Rentetarief niet meer onderhandelbaar?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bugboy
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 mei, 2013 12:51 am

Rentetarief niet meer onderhandelbaar?

Bericht door Bugboy »

Ik was vandaag bij de Rabobank voor mijn hypotheekgesprek. Daar werd mij verteld dat over de advieskosten en rente niet meer onderhandeld kan worden. Ik betaal .5% opslag, omdat ik geen NHG heb. Ook deze opslag is niet onderhandelbaar. Volgens mijn adviseur mag dat niet meer bij wet.

Ik vind het vreemd. Waarom zou mijn bank mij geen korting aan mogen bieden? Ik bankier ook zakelijk bij de bank en heb er een substantieel bedrag op diverse spaarrekeningen staan. Kan iemand mij verwijzen waar dit in de wet vermeld staat?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Rentetarief niet meer onderhandelbaar?

Bericht door pault »

rabobank tarieven zijn wel openbaar, staan op website

daarnaast is het in individuele gevallen wel degelijk toegestaan om korting te geven. waarom niet? AFM heeft onlangs naar buiten gebracht dat in individuele gevallen best onderhandeld mag worden.

rabobank mag natuurlijk strenger zijn dan de wet, en zeggen, bij ons valt niet meer te onderhandelen. de rendementen van de rabobank zijn niet meer zoals jaren terug en ze zullen gezien hun hoge kosten ook hoge marges moeten gaan maken.
het lijkt wel een normale bank te worden!

pault
Bugboy
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 mei, 2013 12:51 am

Re: Rentetarief niet meer onderhandelbaar?

Bericht door Bugboy »

Ik heb inderdaad een artikel gevonden van de AFM, waarin beschreven staat dat tussenpersonen wel degelijk mogen onderhandelen over tarieven, maar dit is wel aan voorwaarden gebonden. Als ik het zo lees verwacht ik dat ik ook wel mag onderhandelen voor mijzelf. Ik heb ook met Vereniging Eigen Huis gebeld en die schoten vol in de lach dat het niet mocht. We gaan dus nog maar weer eens babbelen.

Mocht men niet wat willen met de hypotheekrente, dan ga ik maar eens proberen om de spaarrentes op te krikken, want ik heb een behoorlijk bedrag bij de bank gestald. Willen ze niets, dan gaan we maar eens op zoek naar een alternatief.
Plaats reactie