Aanbod Rabobank bij aflopen rentevast periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hypotheek2013
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 apr, 2013 7:29 pm

Aanbod Rabobank bij aflopen rentevast periode

Bericht door Hypotheek2013 »

De rentevast periode van onze Rabobank spaarhypotheek loopt af per 31 juli. Van de Rabobank hebben we netjes een aanbod gehad met daarin de rente percentages voor de verschillende rentevast periodes. Onze voorkeur gaat uit naar 10 jaar rentevast, in het aanbod wat wij op 24 april ontvangen hebben wordt 4,3% aangeboden (het betreft een NHG hypotheek, geen opslagen)
Als ik nu op de website van de Rabobank kijk is het actuele rente percentage 4,2% voor 10 jaar vast (rentedatum 29 april).
Ik heb contact opgenomen met de Rabobank met het verzoek een nieuw aanbod te maken zodat wij gebruik kunnen maken van het nu geldende percentage van 4,2%. Volgens de Rabobank is het niet mogelijk een nieuw aanbod te sturen, het is bij wet namelijk geregeld dat zij na het versturen van het aanbod geen nieuw aanbod meer mogen verstrekken. Mocht de rente per 1 augustus lager zijn dan hanteren zij wel het dan geldende lagere rente percentage.

Kan iemand mij vertellen of het werkelijk zo is dat er na het versturen van een aanbod geen wijziging gedaan meer mag worden?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Aanbod Rabobank bij aflopen rentevast periode

Bericht door webka »

De Rabobank praat poep.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Aanbod Rabobank bij aflopen rentevast periode

Bericht door Jean henri »

In beginsel kan de Rabo gewoon een nieuw voorstel maken, maar vraag eerst de Rabo een opgave wat de premie van de spaarhypotheek zal worden, als de rente wordt aangepast. Als de hypotheek al enige tijd loopt, dan zal een verlaging van de rente (grotendeels) worden gecompenseerd door een stijging van de premie.

Daarnaast ligt het in de lijn van de verwachting dat de rente verder zal dalen, wil je dan bij iedere daling een nieuw voorstel?

Enerzijds gemak van Rabo, anderzijds is het administratief niet te doen om voor iedere wijziging alle uitstaande verlengvoorstellen aan te passen.
malou1982
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 1:15 pm

Re: Aanbod Rabobank bij aflopen rentevast periode

Bericht door malou1982 »

Ik heb even een vraagje:

Wij hebben bijna 5 jaar geleden een spaarhypotheek afgesloten bij de Rabobank. Aflossingsvrij bedrag 166.000 voor 5 jaar vast, spaarbedrag 150.000 voor 10 jaar vast. Beiden tegen een rente van 5,2 procent. Nu loopt onze rentevast periode bijna af en krijgen we nu een aanbod van 3,5 procent rente bij een rentevast periode van 5 jaar. Ik begrijp nu dat ons spaargedeelte automatisch mee verlaagd. Kan dit? En waarom hebben ze ons toen geadviseerd om het spaargedeelte 10 jaar vast te zetten vanwege de hoge rente, als deze nu toch na 5 jaar automatisch mee omlaag gaat? Ik vraag me dan namelijk af of het wel rendabel is om te gaan voor deze lagere rente, aangezien we voor het aflossingsvrije deel wel veel minder gaan betalen, maar aan de andere kant onze maandelijkse inleg voor het spaargedeelte omhoog gaat.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Aanbod Rabobank bij aflopen rentevast periode

Bericht door webka »

Wat je zegt klopt niet, waarbij ik er vanuit ga dat je dus een hypotheek hebt van Ôé¼ 316.000 bestaande uit Ôé¼ 150.000 spaar, en Ôé¼ 166.000 alossingsvrij.
1. Indien 5 jaar geleden de spaarhypotheek 10 jaar is vastgezet, en het aflossingsvrije gedeelte 5 jaar, dan kan de rente op dat moment nooit voor beiden delen gelijk zijn geweest (5,2%).
2. Indien de spaarhypotheek daadwerkelijk 10 jaar is vastgezet, kan deze nu niet na 5 jaar worden aangepast enkel omdat aflossingsvrij gedeelte zou aflopen.

Mijn inschatting is dat de gehele hypotheek destijds voor 5 jaar is vastgezet......
of dat je een hypotheek hebt van Ôé¼ 166.000 waarbij is afgesproken dat je Ôé¼ 150.000 aflost door middel van sparen. In het laatste geval is er 1 rentevastperiode, en deze zal, zoals jij het nu beschrijft, 5 jaar zijn vastgezet.
Plaats reactie