einde rentevast nieuwe rentevoorstel is hoger dan huidig %

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

clericuxio
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 mar, 2013 2:40 pm

einde rentevast nieuwe rentevoorstel is hoger dan huidig %

Bericht door clericuxio »

Beste allen,

Ik verzoek u om inzicht en wijsheid over het volgende:

Per 1-6-2013 loopt de rentevasteperiode over twee hypotheekleningdelen af en we hebben keurig op tijd (in februari 2013) van de ABN een nieuw voorstel voor onze budgethypotheek rente ontvangen; 3,65 % voor een nieuwe periode van 5 jaar vast.

Echter, in maart 2013 zijn de hypotheekrentetarieven gedaald en voor onze hypotheekvorm (budget) voor 5 jaar vast naar 3,45 %. De ABN hier naar vragende, geven ze aan dat zich alleen willen houden aan het rente % voorstel uit de brief van febr 2013 (3,65%) en dat ze dit niet willen aanpassen naar wat nu geldt - ook al loopt het de huidige rente overeenkomst pas af per 1-6-13.

Mijns inziens is hier sprake van rentediscriminatie omdat per 1-6-2013 een nieuwe hypotheek 0,2% minder rente rekent dan in onze situatie met het opnieuw vastleggen van de rentevasteperiode. ABN gaf eerst aan dat het niet kan, omdat het niet kan. Wellicht een goede reden voor hen, maar voor ons niet goed genoeg. Ik ben in de algemene voorwaarden gedoken en kan geen specifieke informatie terugvinden dat ze enkel eenmalig een rente % voorstel doen waaraan wij ons dienen te commiteren. Wat uiteraad wel mogelijk is, is de rentevaste periode te wijzigen me de daaraan gekoppelde %. Dat is helder.

Wat weten jullie hiervan? Is het handig bezwaar te maken op de eerder genoemde gronden?

Dank je wel.

Gr. Ingmar
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: einde rentevast nieuwe rentevoorstel is hoger dan huidig

Bericht door Jean henri »

Kenmerk van de budget hypotheek is dat in de offerteperiode de aangeboden rente eveneens de passeerrente is.

Kennelijk zit hier een handige acceptant die deze werking gelijk wil projecteren op de renteverlenging. Ik ben hem in mijn adviespraktijk nog niet tegengekomen, maar zal eens kijken wat de voorwaarden hierover zeggen (krijgt een vervolg).
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: einde rentevast nieuwe rentevoorstel is hoger dan huidig

Bericht door Jean henri »

Voor wat betreft de huidige Budget bepalingen klopt het bericht voor Budget hypotheken afgelsoten per 1/1/2012.

Onderstaand de tekst van de Intranet omgeving van ABNAMRO:

Offerterente = Akterente. Dit is ongeacht of de rente die geldt voor soortgelijke leningen met dezelfde renteperiode op het moment van passeren van de hypotheek lager dan wel hoger is. De rente daalt dus niet mee. De klant is na passeren van de hypotheekakte de rente schuldig die in de offerte is vermeld. Bij Datum Herziening Condities (DHC) daalt de rente ook nooit mee

Voor oudere hypotheken heb ik de hypotheekvoorwaarden erop nageslagen. Van belang zal zijn om te weten wanneer deze Budget hypotheek is afgelsoten.

In de voorwaarden van 2010 stond rondom de renteherziening niets expliciet dat een uitgebracht rentevoorstel niet meer kan dalen. Sterker, er wordt de mogelijkheid geboden om af te zien van het voorstel en een andere rentevast periode te vragen. Welke rente dan gehanteerd zal worden is dan overigens de vraag.

Conclusie;
Ik zou de ABNAMRO vragen de voorwaarden die op uw hypotheek van toepassing zijn te overleggen. Als daar niet expliciet in staat vermeld (zoals de ABNAMRO bij de nieuwe voorwaarden wel doet), dan lijkt me dat men, al was het uit coulance, u de lagere rente aan moet bieden. Het betreft de artikelen 7 en 8 van de Budget Voorwaarden.

Aan het ABNAMRO webcare team: doe hier iets mee!
clericuxio
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 mar, 2013 2:40 pm

Re: einde rentevast nieuwe rentevoorstel is hoger dan huidig

Bericht door clericuxio »

Hoi Jean Henri, bedankt voor je uitgebreide beredenering.

Onze hypotheek is afgesloten in 2008 en die voorwaarden zouden dus van toepassing moeten zijn, hoop ik. Ik ga nog even zoeken of we die voorwaarden nog in het bezit hebben en/of anders opvragen via ABN. Via internet stuit ik op de algemene voorwaarden die nu geldend zijn. En nee, we hebben nog niet geaccepteerd, echter geheel in stijl met de herziening van 2012 laten ze weinig keuze bij het niet accepteren van het aanbod; alleen rentevastperiode en/of hypotheekvorm kan gewijzigd worden.

Ik ben het helemaal met je eens dat er of sprake moet zijn van coulance of dat ze niet zonder meer de voorwaarden van 2012 kunnen toepassen op een lening afgesloten met bindende voorwaarden uit 2008.

Super dank voor je response!!
Plaats reactie