Welke rente tijdens verhuisregeling?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Trulli
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 mar, 2013 12:49 pm

Welke rente tijdens verhuisregeling?

Bericht door Trulli »

De afgelopen jaren hebben wij in een koopwoning gewoond. Deze is een jaar geleden verkocht en we gingen toen tijdelijk in een huurwoning zitten (op zoek naar andere koopwoning).

De Rabobank adviseerde om de hypotheek te laten doorlopen in een ROS-verhuisregeling. Dit mag alleen als je de intentie hebt om binnen 2/3 jaar weer een koopwoning te gaan betrekken. Voorwaarde is wel dat je maandelijks premie blijft storten in het spaardepot van de ROS-verhuisregeling.

Wij hebben voor deze variant gekozen. Nu is echter het volgende gebeurd. De eerste maanden kregen wij de hypotheekrente (4,8%) op het spaardepot. Vervolgens ging die geruisloos over in een spaarrente (1,8%). Hier wisten wij niks van en staat ook niet in het contract voor de verhuisregeling. De Rabobank zegt dat dit heel gebruikelijk is (kortom: we moeten niet zeuren).

Wie heeft soortgelijk iets meegemaakt of wie weet wat de regels hiervoor zijn? Ik kan er op internet niets over vinden.
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: Welke rente tijdens verhuisregeling?

Bericht door sk81 »

Zodra de spaarpolis niet meer gekoppeld is aan een hypotheek (die is immers afgelost) krijg je bij vrijwel elke geldverstrekker nog slechts een variabele rentevergoeding.De renteopbrengst van de hypotheek is immers ook weggevallen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit bij Rabo anders is en dat dit ongetwijfeld ergens in de algemene voorwaarden staat. Kijk dit nog eens goed na en ga anders in gesprek met je Rabo adviseur.(maar wie eist bewijst, dus je zult het dan wel hard moeten maken)

Dat je wellicht onvolledig voorgelicht bent, is vervelend, maar daar zul je niets voor terugkrijgen. Hooguit een excuus.
Trulli
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 mar, 2013 12:49 pm

Re: Welke rente tijdens verhuisregeling?

Bericht door Trulli »

Helder antwoord SK81.

Maar er zijn twee punten die jij volgens mij over het hoofd ziet:
- De spaarrekening gaat binnen max twee jaar weer terug naar een gekoppelde spaarpolis aan een hypotheek. Dan is 1,8 rente wel weinig, terwijl je wel het betreffende premiebedrag moet inleggen (dat kun je dan net zo goed inleggen in een goede spaarrekening). Het effect van de verhuisregeling is daarmee weg.
- De Rabobank maakt er nergens melding van, ook niet in de algemene voorwaarden. Ik heb ook bij andere banken gekeken en ook daar wordt er geen melding over gemaakt. Dus zo vanzelfsprekend is de switch van hypotheekrentevergoeding naar spaarrentevergoeding helemaal niet.

En laten we stellen dat je de spaarrente volgens de algemene voorwaarden behoudt: wat is dan in vredesnaam het voordeel van een verhuisregeling? Die staat immers dan gelijk aan een gewone spaarrekening.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Welke rente tijdens verhuisregeling?

Bericht door Jean henri »

Helaas is het zo dat Rabobank bestaat uit allemaal losse vestigingen en dat ieder vestiging (binnen grenzen) er zijn eigen beleid op na kan houden.

Recentelijk (vorige week) kreeg een klant het aanbod om de rente in de verhuisperiode tegen de 3-jaars rente door te laten lopen.

Ik vrees dat je in deze periode even niet anders kan.

Alleen beoordeel goed of je verwacht dat je dit jaar (2013) nog een woning zult kopen. In dat geval kan je gebruik maken van de overgangsregeling 2012 (uit de casus maakte ik op dat de woning in 2012 is verkocht).

De overgangsregeling is het lopende jaar + het opvolgende jaar.

Indien jullie pas in 2014 of later een woning willen kopen, dan heb je niets meer aan de KEW want voor de hypotheek zal je als starter worden gezien. Dus aflossen in plaats van sparen voor aflossen. In dat geval hoef je die KEW niet door te laten lopen.
Plaats reactie