Relatiebreuk, huis nog op beider naam

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

heavyP
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 feb, 2013 5:23 pm

Relatiebreuk, huis nog op beider naam

Bericht door heavyP »

Beste allemaal,

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met het volgende. Helaas is onze relatie stuk gelopen. We zitten nu nog met het huis. Ik zou hier graag willen blijven wonen en kan het ook betalen alleen op dit moment kan mijn ex-partner nog niet van hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen omdat mijn inkomen volgens de strengere regels (nog) niet voldoende is. We zijn nu mogelijk van plan het volgende te doen: ik krijg 2 jaar en daarna (met een hoger inkomen, meer spaargeld en meer gestort op de bankspaarrekening) lijkt de kans vrij groot om het op mijn naam te laten zetten.

Nu hebben wij van een adviseur te horen gekregen dat we gedurende die 2 jaar een bepaalde constructie moeten uitvoeren mbt de aftrek van de hypotheekrente. Dit is ons echter niet volledig duidelijk. We betalen nu 13.000 euro rente per jaar en hebben een aftrek van 4800 euro. Mijn ex-partner zou dan van mij partner-alimentatie moeten ontvangen en ik zou dan de hypotheekrente van haar weer ontvangen. Oftewel vestzak-broekzak. Heeft iemand hier meer info over? Volgens de adviseur zou de fiscus het trouwens ook gewoon gedogen als ik de volledige hypotheekrente zou blijven aftrekken...............

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Relatiebreuk, huis nog op beider naam

Bericht door Jean henri »

Jou probleem is een veel voorkomende sitautie waar eigenlijk geen goede oplossing voor is.

Voor het ontslag van de aansprakelijkheid wordt inderdaad getoets op de strengere leennormen en staat los van de vraag of je de lasten nu al kan dragen.

Je schrijft over 2 jaar.... , Als je over 2 jaar een beter inkomen hebt dan kan je daar gebruik van maken. Alleen een hoger spaarsaldo speelt tegenwoordig geen rol meer in de leencapaciteit (al een paar jaar niet meer).

Een tussenoplossing met partneralimentatie is een fictieve opliossing, maar zou inderdaad kunnen werken. Let wel dat de duur van de partneralimentatie lang genoeg moet zijn om als inkomen een rol te laten zijn. Of je ex-partner mee zal willen werken aan een constructuie dat hij 5 of 10 jaar partneralimentatie moet betalen is dan een andere vraag.

Stel dat je het ontslag rond gaat krijgen, sta er dan wel bij stil dat je de helft van de woning van je partner "koopt". Op grond van de 2013 regels zal je dat deel dan wel in een periode van 30 jaar verplicht moeten aflossen. Er is grote kans dat je lasten zwaarde gaan worden met deze verplichtte aflossing.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Relatiebreuk, huis nog op beider naam

Bericht door schakel »

De adviseur heeft u het volgende proberen uit te leggen:

U bent 50% eigenaar van de woning voor beide partners zal gelden dat ze 50% schuldenaar zijn van de hypotheekschuld.
U bent in de woning blijven wonen en betaalt 100% van de hypotheekrente.
Eigenlijk mag u alleen dat deel van de hypotheekrente, als kosten van de eigen woning, aftrekken waarvan u schuldenaar bent (uw 50% dus). Als er een afspraak is gemaakt (in een voorlopige voorziening/echtscheidingsconvenant) dat u bij wijze van alimentatie 100% van de hypotheekrente betaalt, kunt u toch 100% van de hypotheekrente aftrekken, namelijk 50% als hypotheekrente en 50% als aan uw ex-partner betaalde alimentatie. Er is geen beperking in tijd (geen 2 jaars termijn of iets dergelijks voor de bewoner). Zonder verplichting tot het betalen van de rente van uw ex-partner kunt u die 50% niet aftrekken.

Eigen woning forfait
U bewoont 50% van de woning op grond van uw eigendomsrecht en u geeft dus 50% van het eigenwoning forfait aan bij de desbetreffende vraag in het aangiftebiljet. De andere 50% van de woning is het 50% eigendomsdeel van de woning van de andere eigenaar (uw ex-partner) waarin u mag blijven wonen. Dit is ontvangen alimentatie in de vorm van woongenot. U geeft 50% van het huurwaardeforfait aan als alimentatie. U betaalt dus alimentatie (de 50% hypotheekrente die uw partner eigenlijk zou moeten betalen aan de bank) en u ontvangt alimentatie (50% eigen woning forfait) in de vorm van woongenot.

Per saldo betaalt u dus belasting over 100% van het eigen woningforfait en trekt u 100% van de hypotheekrente af (mits er een verplichting is tot het betalen van alimentatie). Alleen worden 50% van de hypotheekrente en 50% van het eigen woning forfait (resp. betaalde en ontvangen) alimentatie genoemd.
heavyP
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 feb, 2013 5:23 pm

Re: Relatiebreuk, huis nog op beider naam

Bericht door heavyP »

Oke bedankt voor jullie reactie┬┤s
Even in laten werken en straks wellicht nog een vraag!
Plaats reactie