Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vera1971
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 10:21 am

Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Bericht door Vera1971 »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier nog een Gouden Tip kan vinden.... We zijn ten einde raad... :(

Gisteren kregen we een brief in de brievenbus dat onze hypotheek was verlengd met 20 jaar tegen een rente van 6,6% omdat we niet hadden gereageerd op het voorstel dat begin januari was verzonden. Wat?? Ten eerste waren we in de veronderstelling dat de rentevaste periode pas over 2 jaar afliep en ten tweede konden we ons geen eerdere brief herinneren. Zoeken door de post en ja hoor, brief gevonden... gedateerd op 3 januari en dat we binnen 2 weken moesten reageren... Domdomdom, we weten het....

Onze hypotheek stond blijkbaar vast voor 8 jaar ipv 10, tegen een rente van 4,45%. Het gaat om een bedrag van boven de 4 ton, dus een rentestijging naar 6.6% is echt heel veel! En dan een verlenging van 20 jaar ipv 8 jaar!! :shock:

Hypotheekadviseur is gebeld en die gaat proberen nog wat te regelen, maar ziet het somber in. En wij ook.... :( Heeft iemand nog een tip wat we kunnen doen of zitten we er echt aan vast? Huis verkopen of oversluiten gaat ook niet omdat ons huis nu zeker 40.000 euro minder waard is dan we aan hypotheek hebben.... Droog brood eten de komende 20 jaar??

Alvast dank voor de reacties!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Bericht door Rense »

Beste Vera,

Over welke bank hebben we het hier?

Normaal gesproken wordt er, wanneer er niet op een voorstel wordt gereageerd, opnieuw vastgezet voor 5 jaar of voor dezelfde duur als voorgaand (in jullie geval dus 8 jaar). Ben erg benieuwd waar die 20 jaar dan vandaan komt.
Vera1971
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 10:21 am

Re: Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Bericht door Vera1971 »

Beste Rense,

Bedankt voor je reactie!

Ik weet niet of ik hier zomaar namen mag noemen. Ze werken in ieder geval met adviseurs, je kunt niet rechtsstreeks contact opnemen. De hypotheekadviseur heeft gisteren contact gehad en gezegd dat de bedenktijd ten eerste enorm kort was (brief ontvangen op 5 januari en we moesten reageren voor 15 januari....) en dat een verlenging van 20 jaar absurd was. De medewerker heeft toegezegd dat we het reactieformulier nog een keer in mochten leveren met onze keuze. Dus snel alles ingevuld (verlenging voor 5 jaar tegen 4,7% rente, beter!) en opgestuurd. En nu maar duimen dat het goed komt.....

Groet, Vera
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Bericht door Jean henri »

Ik denk dat ik het wel kan raden, of Westland Utrecht of ASR, en ik gok de laatste want die heeft met de introductie dit tarief "scherp" in de markt gezet (er zijn niet zoveel aanbieders met een 8 jaars rente).

Formeel bezwaar maken tegen de korte periode van reactie en hierbij wijzen op de regels van de BGFO 3.

BGFO 3 is nog door minister de Jager ingevoerd en hierin is o.a. de volgende tekst opgenomen:

Hypotheekverstrekkers moeten consumenten minimaal 3 maanden v├│├│r de afloop van hun rentevaste periode informeren ├®n een nieuw aanbod doen dat gelijk is aan een aanbod dat een vergelijkbare nieuwe klant zou krijgen. Kortingen voor de eerste rentevasteperiode worden verboden (http://www.seh.nl/nieuws/nieuws/150/maa ... vanaf-2013)

BGFO3 heeft als ingangsdatum 1 januari 2013.

Uw casus had, als de regels waren gevolgd, u dus 15 oktober moeten informeren. Toen bestonden hier aleen geen regels over. Een bezwaar van uw kant zal waarschijnlijk op weerstand stuiten. Echter de geldverstrekker had zelf ook wel kunnen cioncluderen dat 14 dagen wel erg kort is (niet voor niets is een termijn van 3 maanden gekozen). Daarnaast verlengen met een 20 jaars rente is zeker niet chiq.

Laat even weten wat eruit is gekomen.
Vera1971
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 feb, 2013 10:21 am

Re: Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Bericht door Vera1971 »

Beste Jean henri,

Dank voor de uitgebreide reactie. Het was inderdaad de laatste ASR. Tot onze verbazing ontvingen we afgelopen zaterdag al een brief van ASR met de mededeling dat de rentevaste periode nu is verlengd met de door ons gewenste periode: 5 jaar tegen 4,7% rente! Dus het is niet netjes begonnen, maar wel netjes opgelost, en snel ook!

Groet, Vera
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Schrik! Hypotheek ineens verlengd met 20 jaar!

Bericht door Michel »

Dat kon er inderdaad maar eentje zijn.
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... =22&t=9877
Plaats reactie