"Doorrollen" met 2e hypotheek?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HJB71
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 21 jul, 2010 7:44 pm

"Doorrollen" met 2e hypotheek?

Bericht door HJB71 »

We hebben inmiddels bijna 10 jaar geleden een NHG-hypotheek bij Obvion afgesloten op ons woonhuis, waar we nog steeds met veel plezier in wonen.Inmiddels is de netto hypotheek een kleine 300.000 en is de woningwaarde (vrije verkoop) ruim 475.000. WOZ-waarde van 2019 is 578.000. Ons (stabiele, vaste) inkomen is ook in 10 jaar gestegen en we kunnen een (veel) hogere hypotheek afsluiten.

Van de hypotheek is nu nog ongeveer de helft aflossingsvrij met een relatief hoge rente, maar deze staat nog lang vast, dus afkopen/oversluiten is geen optie.De andere helft is banksparen met dezelfde hoge rente, maar die laten we uiteraard gewoon staan.

Is het mogelijk om een 2e hypotheek met een lagere rente af te sluiten - gezien de veel hogere woningwaarde en ons gestegen inkomen - en daarmee de aflossingsvrije hypotheek met hogere rente af te lossen? We mogen 20% van de totale oorspronkelijke hypotheek jaarlijkse boetevrij aflossen, dus in 2,5 jaar kunnen we in theorie het hele aflossingsvrije deel omzetten.

Dit scheelt 20 jaar lang zo'n 3% rente per jaar (mogelijk meer) betalen. Dus dat is best een hoop geld, waarmee ik liever extra aflos.
Dit is een wat omslachtige manier van "doorrollen" - jammer dat banken daar zelf niet actief aan meewerken.

Kan dit uberhaupt en werkt een bank hieraan mee? Heeft dit gevolgen voor de NHG?
We gaan uiteraard weer terug naar onze adviseur indien dit een mogelijkheid is.
roderaaf
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 aug, 2020 3:21 pm

Re: "Doorrollen" met 2e hypotheek?

Bericht door roderaaf »

Hi, ik ben benieuwd of je hier een antwoord op hebt gevonden. Ik heb zojuist een soortgelijke vraag op het forum gezet (in de verkeerde rubriek kom ik net achter). Ben je erachter of het kan en of het loont?
Plaats reactie