Uitkering Woonlasten verzekering AO/WW

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Uitkering Woonlasten verzekering AO/WW

Bericht door Cnorretje »

Collegae, wie kan mij hierover meer info verstrekken ??

Quote:
"Op diverse sites wordt gemeld dat indien je de premies van een woonlastenverzekering niet van de belasting aftrekt de uitkering dan onbelast dus netto is. Momenteel ben ik voor iemand aan het uitzoeken hoe e.e.a. is geregeld omdat deze persoon momenteel van zijn uitkeringsinstantie heeft vernomen dat er vanaf 1-1-2011 belasting zal worden(na)geheven.De uitkeringsinstantie is naar mijn mening dus behoorlijk nalatig geweest als e.e.a. klopt. Maar er is nog nooit premie afgetrokken, dan is de uitkering toch netto!!. de uitkering wordt gegeven i.v.m. arbeidsongeschiktheid."
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Uitkering Woonlasten verzekering AO/WW

Bericht door Jean henri »

voor 98% zeker het volgende;

Van belang is het verzekerde karakter.

Als de verzekering is afgesloten als een schadeverzekering dan is de premie niet fiscaal aftrekbaar en de uitkering onbelast. Bij een uitkering is het formeel ook niet een periodieke uitkering (kenmerkend bij een inkomensverzekering) maar ├®├®nmalig welke over een periode van X maanden / jaar wordt uitbetaald.

Betreft de verzekering een inkomensverzekering dan is de uitkering altijd fiscaal belast, los van het feit of de premie in aftrek is gebracht). Eventueel kan de inspecteur (van de belastingdienst) worden verzocht om achteraf de betaalde premie in aftrek te nemen. Praktijkervaring van enige jaren terug is dat dat werd goedgekeurd, maar dat ook betalingsbewijzen van de premie moest worden overlegd.
Plaats reactie