toetsing krediet werkelijke last

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

toetsing krediet werkelijke last

Bericht door pault »

ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar toch even hier navragen:
situatie:
2 mensen willen woning kopen, beiden vast inkomen van zeg man 45.000 en vrouw 25.000,-. Daarnaast heeft mevrouw nog een WAO uitkering van zeg 10.000,-. Dit al een jaar of 10, (geboren na 1954,dus wel herkeuringen)
Er loopt een PL met looptijd nog 8 jaar, per maand kost dit vast 570,-; limiet oorspronkelijk 50.000,-; nog 43.000,- openstaand.

Men wil 195.000,- lenen voor huis van 185.000,- ze huren nu voor ongeveer dezelfde lasten als wat de hypotheek zou worden.

Op basis van NHG gaat dit gewoon goed: Inkomen is hoog genoeg, WAO hoeft niet meegenomen te worden, krediet wordt meegetoetst op die 570,- per maand.
Alleen, we hebben natuurlijk ook de gedragscode en dan moet ik dat krediet op 2% meetoetsen, 1000,- ipv 570,- en dan past het niet meer.
Neem ik het WAO-inkomen mee, dan past het op basis van die 2% wel weer.

vraag is nu tweeledig:
Is er nog een geldverstrekker die de NHG op gebied van kredieten volgt en uitgaat van werkelijke last ipv 2%
of
Is er een geldverstrekker die WAO-inkomens meeneemt, zonder allerlei brieven van het UWV te verlangen dat dat onvoorwaardelijke vast is, want die krijg je toch niet.
Dan val ik onder de gedragscode en kan er ook gewoon NHG worden afgegeven.

Of is het gewoon, 2% toetsen, WAO doen we niks mee, want niet vast en dus gaat het niet.

Ik vind dit zelf wel een voorbeeld een zaak die onder ┬┤maatwerk┬┤ zou mogen vallen, maar wie ben ik.

pault
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: toetsing krediet werkelijke last

Bericht door Jean henri »

Beste Pault,

je eigen vermoeden klopt. Er is geen aanbieder meer die (wat de kredietverplichting betreft) nog afwijkt van de 2% norm (als er al afwijking is dan is het naar boven).

De enige creatieve oplossing die ik zie is de volgende: Als mevrouw voor 1 uur per week een uitzendbaan (naast haar huidige baan) kan je haar als flexwerker opvoeren (of bestaande werkgever moet aangeven dat huidige baan een flexbaan is e.d.). Voor een flexwerker wordt met het totale historische inkomen incl uitkering gerekend.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: toetsing krediet werkelijke last

Bericht door Cnorretje »

Kredietlimiet verlagen naar 43.000 (= 860 per maand) scheelt al weer ... maarre ....hoe gaat het pensioeninkomen er uit zien???
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: toetsing krediet werkelijke last

Bericht door pault »

pensioen is ruim voldoende, zeker omdat krediet voor 65e jaar is afgelost, dus dan komt die ruimte alweer vrij.

maakt dat veel uit dan voor het verhaal?

pault
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: toetsing krediet werkelijke last

Bericht door pault »

bedankt voor het meedenken.

De briefwisseling met het UWV wordt de klant opgezocht, die ligt zoals gebruikelijk niet voor het grijpen, maar er zal wel iets te vinden zijn.

we zullen zien

pault
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: toetsing krediet werkelijke last

Bericht door Rense »

Je hebt over een PL en is er dan geen sprake van een vaste last gedurende de looptijd.

Conform art. 6.3.1 B van de NHG normen 2012 mag je daar dan mee rekenen.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: toetsing krediet werkelijke last

Bericht door pault »

De maandelijkse last is wel degelijk vast, betreft een aflopend krediet, is gewoon een annuitaire lening met looptijd 10 jaar en vaste rente.

van NHG mag het inderdaad op die vaste last getoetst worden, maar van gedragscode niet, die zegt 2% oorspronkelijke limiet. En dan heb je zelfs banken die 2% pakken van limiet plus alle te betalen rente, want zo staat zo'n lening bij de BKR.

alle banken zetten gedragscode boven nhg, daar zit nu juist het punt.

pault
Plaats reactie