duur renteafrek 2 woningen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

duur renteafrek 2 woningen

Bericht door pault »

Vraag:

Klant van me heeft in 2010 zijn bestaande woning in verkoop gezet en heeft een in 2010 een kavel gekocht en zelf een woning gebouwd.
Deze woning is ieind 2011 opgeleverd en men er in 2011 dus gaan wonen. De bestaande woning staat sindsdien leeg en te koop.

Op basis van de nieuwbouwregel is dan de hypotheek op de nieuwbouwwoning aftrekbaar, het lopende kalenderjaar plus 2 jaar, dus tot eind 2012.
De vorige woning staat nog te koop.
Geldt nu die regeling ook dat de aftrek voor deze woning nog 2 jaar loopt, dus 2012 en 2013?

In eerste instantie dacht ik, de aftrek van ├®├®n van de woningen vervalt in 2012, maar staat me bij dat er ooit een uitspraak is geweest dat het bij nieuwbouw net weer anders ligt, eerst kijkend vanuit de bewoonde woning naar de nieuwbouw en dan kijkend vanuit de nieuwbouw naar de bestaande woning.

wie weet hoe het zit?

dank

pault
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: duur renteafrek 2 woningen

Bericht door SimpleMind »

Pault,

Volgens de belastingdienst wel: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... t_verkocht

Sterker nog: de termijn gaat pas in na afloop van het jaar waarin de oude woning is verlaten (zie link). De termijn begint dus pas in 2012!!! (Er vanuitgaande dat men zich ook eind 2011 heeft ingeschreven in de nieuwe woning.....)
Plaats reactie