vervroegd aflossen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

vervroegd aflossen

Bericht door rambagts »

Ik las afgelopen weken in de kranten allerlei meningen en suggesties van politici en andere experts over de hypotheekaftrek. Ik zie veel ideeën zoals minder aftrek voor nieuwe gevallen, aftrek tegen een lager percentage of aftrek met plafond bedragen (max. koopprijs van X) etc.
Iemand lanceerde ook het idee om het vroegtijdig aflossen te bevorderen (fiscaal belonen) dat wat verder gaat dan de wet Hillen en als dit er komt dan kun je misschien nog maar beter even wachten met het extra aflosssen (als iemand dan van plan zou zijn) om te voorkomen dat je dan eventuele fiscale voordeeltjes mist.

Vraag me af of er dan ook een kans bestaat dat de KEW dan vervroegd kan worden ingebracht (dus al binnen 15 jr) en als dat zo is; of de banken dan bereid zouden zijn hun boeterente te matigen:
Bijv. schuld 50.000 en KEW van 30.000 Als je nu alles wil aflossen betaal je boeterente over 50.000 en als KEW vervroegd mag worden ingebracht betaal je boeterente over 20.000 mits uiteraard de banken hieraan mee willen werken. Ik ben wat voorbarig en Ik denk niet dat politici dit forum lezen maar je weet het maar nooit.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: vervroegd aflossen

Bericht door Jean henri »

Beste Rambagts,

Bijna alle geldverstrekkers hebben in de voorwaarde opgenomen dat er boetevrij algeheel kan worden afgelost:
1) bij tenietgaan woning
2) bij overlijden schuldenaar
3) bij tot uitkering komen van een meeverbonden kapitaal of overlijdensrisico verzekering
4) datum renteherziening
5) als het in het voordeel van de geldverstrekker is.

Op basis van de 3e noemer zal er geen boete volgen.

Het aflossen zal zeker gestimuleerd worden. Wat de afbouw van de renteaftrek betreft speelt bij veel marktpartijen de gedachte om een annuitaire afbouw in te voeren.

Een lastig dilemma speelt inderdaad bij de situatie van een kapitaalsopbouw. Zou de vraag tot afkoop en aflossing grootschalig worden toegepast dan gaan verzekeraars een probleem krijgen want in een relatief korte periode (1 jaar) zullen ze enorm vermogen vrij moeten maken. De vraag zal zijn of ze hiertoe in staat zijn want dat betekend waarschijnlijk dat zij langdurig weggezet geld liquide moeten maken. Het wordt helemaal zorgelijk als je beseft waar dat geld (langdurig) is weggezet (on(t)roerend goed!).

Dit is het zwaard dat boven een beleidsbeslissing hangt.

Dat er iets zal gebeuren is wat mij betreft duidelijk (en juig ik ook toe), maar het zal een salomonsoordeel worden.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: vervroegd aflossen

Bericht door rambagts »

Het wordt helemaal zorgelijk als je beseft waar dat geld (langdurig) is weggezet (on(t)roerend goed!).
Klopt maar :
Velen hebben zowel de hyp als de KEW bij een zelfde bedrijf (Ik heb mijn hyp. en de KEW bij de ABN) en dan wordt het een vestzak-broekzak verhaal want de ABN verzekeringstak maakt dan geld vrij dat overgeboekt wordt naar de bank-tak (ter aflossing op mijn hyp.) en dan is de cirkel weer rond.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: vervroegd aflossen

Bericht door SimpleMind »

In het SER rapport is sprake van afschaffing vrijstelling KEW per 2029.... of dat in een keer zal zijn is mij nog onduidelijk. Als de overheid verstandig is biedt ze ruimte om eerder al zaken (geleidelijk) om te zetten.

Af lossen of niet: Zit zelf ook al een tijdje met het dilemma. Eigenlijk zou ik de maandlasten wel willen verlagen (voorbereiding voor als de kinderen gaan studeren :D ). Het rekensommetje valt echter nog steeds uit naar niets doen, dat is uiteindelijk goedkoper... En met mogelijke rentestijgingen wordt het voor mij alleen maar beter.... Als de overheid fiscale voorzieningen zou treffen zou het anders uitpakken denk ik. Is voor de overheid ook interessant vanwege de beperking HRA daarbij.... maar ja dit linkse kabinet durft niet vrees ik.... Hoe dan ook: ik wacht nog even met aflossen.....kan altijd nog :D

Overigens vermoed ik dat het aflossen van de hypotheek met afkoopwaarde KEW voor de banken en verzekeraars wel degelijk een enorme impact zullen hebben op de balansen. Ook als het dezelfde maatschappij betreft (in mijn geval dezelfde verzekeraar). Het lijkt vestzak broekzak maar in de praktijk zal hierdoor de balans ratio waarschijnlijk veranderen. Ik kan nog niet inschatten of dit erg positief of juist negatief zal uitpakken. En voor banken zou het wel eens beter kunnen zijn dan voor verzekeraars....
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: vervroegd aflossen

Bericht door webka »

SimpleMind schreef:....linkse kabinet ...
:?:
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: vervroegd aflossen

Bericht door rambagts »

Op sociaal econ. terrein is de PVV links en het CDA gaat opschuiven naar links dus het gaat de linker kant op.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: vervroegd aflossen

Bericht door webka »

Zo ken ik er nog een paar....PVV zit niet eens in kabinet.
Dit kabinet is rechts en niet links.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: vervroegd aflossen

Bericht door SimpleMind »

@webka: Je hebt gelijk dat dit een natuurlijk rechts kabinet is. Ik doelde vooral op de aanpassingen die deze maand op de loonstrookjes is te zien zijn. Daarbij worden vooral de hogere inkomen gekort en de lagere inkomens ontzien (als combinatie van grotere schalen en aanpassing op de ZVW premie). Deze is niet echt een natuurlijke beweging voor een echt rechts kabinet. Maar wellicht het was beter geweest dit niet te noemen en het forum alleen te gebruiken waarvoor het bedoeld is.....mensen helpen met hun hypotheek- en andere vragen.
Plaats reactie