inkomen uit vermogen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

harbab
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 07 nov, 2011 4:31 pm

inkomen uit vermogen

Bericht door harbab »

Om mijn hypotheek te verhogen heb ik advies ingewonnen bij mijn huidige hypotheekverstrekker. Nu loop ik er tegenaan dat een deel van mijn inkomen rente inkomsten zijn (langdurig weggezet tegen vaste rentepercentages). Voor de berekening van de hoogte van de hypotheek wil de bank deze inkomsten niet meetellen. Is dat normaal of doen andere hypotheekverstrekkers dat wel?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: inkomen uit vermogen

Bericht door pault »

sommige banken nemen als inkomen mee 3% van het vermogen.

pault
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: inkomen uit vermogen

Bericht door Jean henri »

Beste Harbab,

Ik zou die bankadviseur even een veeg uit de pan geven.

De strengere normen opgesteld door de banken zelf (gedragscode) heeft de onderstaande passage staan:

a. Als u over (overig) vermogen (bijvoorbeeld spaargeld of effecten) beschikt, kunnen in de toekomst
redelijkerwijs te verwachten inkomsten hieruit meetellen voor het bepalen van uw leencapaciteit. De
inkomsten uit dit vermogen zijn thans vastgesteld op ten hoogste 3% van de waarde van dit
vermogen. Als u beschikt over een vermogen van Ôé¼ 100.000 mag voor de bepaling van uw
leencapaciteit dus ten hoogste Ôé¼ 3.000 per jaar bij uw overig inkomen worden opgeteld als
(toekomstige) inkomsten uit dit vermogen.

Is een vermogensbestanddeel verpand? Dan mogen de inkomsten uit dit betreffende
vermogensbestanddeel alleen meetellen bij de bepaling van uw leencapaciteit, indien het eerste
pandrecht betreft ten behoeve van de hypothecair financier zelf.


De volledige gedragscode kan je downloaden op http://www.nvb.nl
harbab
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 07 nov, 2011 4:31 pm

Re: inkomen uit vermogen

Bericht door harbab »

Dank voor jullie reactie.

Nu heeft ook Centraal Beheer Achmea medegedeeld geen offerte te doen. Reden: het vermogen is niet op korte termijn liquide te maken. (slaat waarschijnlijk op "vrij beschikbaar vermogen" uit de gedragscode).
Overigens de eerste was Nationale Nederlanden.

Ergo: er is vermogen dat ook nog eens vast inkomen gedurende lange tijd substantieel inkomen genereert, maar dat is dus niet te financieren bij onze onvolprezen hypotheekverstrekkers.

Heeft iemand nog suggesties of weet iemand een bank die wel inkomsten uit vermogen of een bepaald percentage van het vermogen als inkomen meetelt bij de bepaling van de leencapaciteit?
Pjotr79
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 11 nov, 2011 2:39 pm

Re: inkomen uit vermogen

Bericht door Pjotr79 »

Wanneer je vermogen is vastgezet neemt een hypotheekverstrekker het niet als inkomen mee, terwijl enigszins gegarandeerd is dat je het geld niet voor andere zaken kunt aanwenden. Op het moment dat je het geld kunt opnemen wordt het vermogen wel meegeteld. Wanneer je na passeren het vermogen besteed heb je ook geen inkomsten uit vermogen meer, maar nog wel de (hogere) hypotheek. Daar begrijp ik helemaal niets van.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: inkomen uit vermogen

Bericht door Jean henri »

Ik heb even een selectie op onze geldverstrekkers gemaakt. Gebleken is dat er in Nederland 21 geldverstrekkers zijn die inkomen uit vermogen mee laten tellen.

NN doet het inderdaad niet, centraal beheer komt hierin niet voor omdat het niet als een serieuze hypotheekmarkt partij wordt gezien.

De meest in het oog springende partijen: Obvion, BLG, Woonfonds, Aegon, Delta Lloyd, Florius en dus nog veel meer.

Ga bij een onafhankelijk adviseur te rade.
Plaats reactie