Verkoop eigen huis ging niet door...

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Syllyb
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 okt, 2011 2:06 pm

Verkoop eigen huis ging niet door...

Bericht door Syllyb »

Ik had mijn huis verkocht...eindelijk!.....Het voorlopig koopcontract was getekend nu alleen nog wachten op definitieve passeren. Hierdoor ben ik zelf ook gelijk gaan informeren naar mijn financieringsmogelijkheden, en met deze informatie op zoek gegaan naar een koopwoning.
Een woning gevonden, en het voorlopig koopcontract getekend.

Maar, een dag voordat de kopers van mijn huis hun borg moesten stellen, werd ik gebeld door de makelaar met de mededeling dat de kopers de financiering niet rond konden krijgen en dat de koop dus niet door ging.
Wat een teleurstelling.....de koop van het huis dat ik had gevonden kon hiermee ook niet doorgaan...
Wel had ik kosten gemaakt voor de koop van mijn nieuwe woning, ik had het moeten laten taxeren en de notaris die op die woning zat had al enige stukken voorbereid en gemaakt.
Uiteindelijk kwamen deze kosten maar liefst op Ôé¼ 1.250,- uit.
Deze kosten waren normaal gesproken gewoon meegenomen in de financiering van het huis, maar moest ik nu zomaar ophoesten, en voor wat, voor een huis dat ik uiteindelijk niet had.

Nu wil ik de kosten verhalen op de veroorzaker, namelijk de kopers van mijn huis. Die hadden voordat ze een voorlopig koopcontract gingen tekenen, moeten informeren in hoeverre zij de financiering rond zouden kunnen krijgen. Ze kwamen uiteindelijk Ôé¼ 30.000 tekort, en ik ben van mening dat als je zo'n groot bedrag niet bij elkaar krijgt, je van te voren al heel goed had kunnen weten dat de koop helemaal niet tot stand had kunnen komen.

Kan iemand me zeggen in hoeverre ik mijn gemaakte kosten inderdaad zou kunnen verhalen op de koper?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Verkoop eigen huis ging niet door...

Bericht door pault »

Als de ontbindende voorwaarden nog niet verstreken waren, heeft koper recht om op basis van financiering de koop te ontbinden.

je kunt kopers niet verwijten dat ze pas na de aankoop er mee komen, kan best dat ze van te voren wel geinformeerd hebben, maar dat de officiele papieren anders waren dan verwacht, bv. lager inkomen door overwerk, plots opduikende lening waarvan men niet wist dat die bepalend was voor financiering etc etc.

dat jij kosten hebt gemaakt, is een eigen keuze geweest. je had er ook mee kunnen wachten totdat ontbindende voorwaarden verstreken waren.

pault
Plaats reactie