Kan hypotheek niet doorgaan door boete bank verkoper??

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Valentino
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 8:29 am

Kan hypotheek niet doorgaan door boete bank verkoper??

Bericht door Valentino »

Beste hypotheek adviseurs,

Wij zitten met het handen in het haar misschien dat jullie raad weten.

Is het mogelijk dat als ik en koopcontract heb getekend en ik alles met de bank rond heb en zelfs een afspraak bij de notaris heb, dat de koop niet door kan gaan omdat de verkopers een boete van de bank hebben gekregen?

Ik zal het verhaal kort proberen te houden, het volgende is gebeurd.

De verkopers hebben destijds een ander huis gekocht en de hypotheek overgesloten naar een andere bank met een overbrugging hypotheek, maar omdat de rente vast stond is er sprake van een boete geweest. Nu willen wij hun eerste huis kopen maar de hypotheek adviseur zegt tegen ons dat de koop niet eerder kan doorgaan totdat de boete aan de bank is betaald en dat de bank anders niet akkoord zal gaan met de aflossing van de hypotheek.

Is dit mogelijk??

Badank alvast voor de reacties
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Kan hypotheek niet doorgaan door boete bank verkoper??

Bericht door Jean henri »

Ja dit is mogelijk.

Aan de hand van je schets lijkt het volgende zich voor te doen:

De verkoper heeft zo'n gedrocht van (waarschijnlijk) of de SNS of de ING waar een bepaling in staat dat als de woning verkocht wordt de hypotheek moet worden meegenomen naar de nieuwe woning. Wordt de hypotheek afgelost dan loopt men het risico van een boete van maximaal 3%. dat lijkt hier aan de orde.

Ongetwijfeld is het de verkopers bij het afsluiten van de hypotheek wel verteld dat er een boetebepaling in zit, maar jaren na afsluiten kan je het een klant ook niet kwalijk nemen dat hij dat vergeten is.

Nu ontstaat een probleem dat verkoper wel wil verkopen maar geldverstrekker geen toestemming geeft. In potentie een situatie van veel persoonlijk leed.

Wat jij kan doen is of de verkopers in gebreke stellen, maar dan zal het persoonlijke leed alleen maar groter worden, want je kan gelijk hebben, maar schadevergoeding (veelal artikel 10 koopovereenkomst) krijgen van een kale kip is weer wat anders. Anderzijds, en dat is wat sympathieker, kan je meewerken aan uitstel en hopen dat de verkopers de komende dagen het bedrag bijeen krijgen.

Wel gebruik ik dit nog maar een keer om een beschuldigende vinger naar de SNS en de ING's te wijzen die adverteren met de laagste mogelijke rente (en waar dus een dergelijke boetebepaling inzit). Consumenten overzien niet hoeveel ellende er in potentie kan ontstaan.
Valentino
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 8:29 am

Re: Kan hypotheek niet doorgaan door boete bank verkoper??

Bericht door Valentino »

Bedank voor deze duidelijke reactie, hier kan ik zekers wat mee.

Het is inderdaad bij de ING afgesloten, alleen konden zij toen der tijd niet bij hun oversluiten en dus zijn zij naar een andere geld verstrekker gegaan.
Nu lijkt het mij dat de boete niet terecht is, want ze hebben ze geen keus gelaten en dus zijn ze ergens anders heen gegaan.

Nogmaals dank,

V.P
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Kan hypotheek niet doorgaan door boete bank verkoper??

Bericht door Jean henri »

Nu lijkt het mij dat de boete niet terecht is, want ze hebben ze geen keus gelaten en dus zijn ze ergens anders heen gegaan
Ik ga je toch teleurstellen in je oordeel dat een boete niet terecht zou zijn. De geldverstrekker heeft een overeenkomst op zak die stelt dat de hypotheek wordt meegenomen naar de volgende woning. Dat is hier niet het geval. Dat een andere geldverstrekker wel bereid is de geldlening te verstrekken staat daar helemaal los van.

Een keus is er altijd. Het is een vrijwillige keuze om een andere woning te kopen.

Gegeven de dalende rente de laatste weken en het korte termijn vooruitzicht kan de boete bij uitstel zelfs verder gaan oplopen indien men nog niet aan het maximum van die 3%
Valentino
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 8:29 am

Re: Kan hypotheek niet doorgaan door boete bank verkoper??

Bericht door Valentino »

Oke dat is helder dan.

Dan moet ik maar hopen dat ze de boete bij elkaar kunnen schrapen, en anders maar voor een ander huis gaan.
Ik ga ze niet aansprakelijk stellen, dat zou wel heel gemeen zijn en ze hebben al geen rooie cent meer.

Zeer bedank voor de snelle reacties.

Gr VP
Plaats reactie