HELP!!!! koophuis voor elk bod?

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hendrika
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 sep, 2011 11:51 am

HELP!!!! koophuis voor elk bod?

Bericht door hendrika »

Ik heb een paar vragen m.b.t. tot koophuis.
Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te vertellen, als jullie iets niet snappen hoor ik het graag.

Het zit namelijk zo: Mijn vriend heeft ongeveer 4 jaar geleden een huis gekocht met zijn ex.
Zij is na een paar maanden er vandoor gegaan, en hebben toen een scheidingsconvenant op laten stellen bij een advocaat.
Ze waren immers niet getrouwd, maar hadden een samenlevingsovereenkomst.

In het convenant hebben ze vast laten leggen dat 1 van beiden de mogelijkheid had om het huis op naam te krijgen binnen 4 jaar tijd.
Wij wonen in het huis, omdat dat voor haar financieel sowieso niet haalbaar was.
Ik (de nieuwe partner) ben zwanger geraakt en werd ontslagen destijds waardoor wij niet de mogelijkheid hadden om de hypotheek op onze beide naam te krijgen.
Na mijn zwangerschap ben ik door pshygische klachten in de ziektewet en later in de ww gekomen.
Nu op dit moment ben ik zwanger van ons 2e kindje, waarvan ik over 12 weken uitgerekend ben, en waarvan ik over 7 weken met "zwangerschapsverlof" ga.

Nu zijn ondertussen de 4 jaar voorbij, waarin wij de mogelijkheid hadden om dit huis op onze naam te krijgen.
Wij zijn bij verschillende banken geweest, maar konden dat niet krijgen.
Maar waardoor konden wij het niet krijgen......ten eerste omdat ik op dit moment nu geen werk heb, maar ten tweede......omdat mijn vriend en zijn ex vriendin destijds een tweede hypotheek afgesloten hebben. Dus ze zitten aan een tophypotheek.
Het huis is namelijk Ôé¼ 220.000 waard (hebben we laatst laten taxeren), en met de tweede hypotheek erbij geteld komen ze dus op Ôé¼ 260.000

Nu wil zijn ex vriendin dat wij het huis te koop zetten voor elk bod. Kan dit zomaar?? Is mijn vriend verplicht hier aan mee te werken?
Of kan hij ook afdwingen dat hij de prijs er voor wilt hebben wat het huis waard is, namelijk die Ôé¼ 220.000?
Zijn ex vriendin zegt heeft overigens via haar advocaat laten weten, dat het haar namelijk niks intresseert voor welk bedrag het huis verkocht gaat worden, omdat zij toch in de schuldsanering gaat.


Zij is nu overigens naar een advocaat gestapt om ons dit huis dus voor elk bod te laten verkopen!

Nu het volgende probleem: Ze hebben samen in het convenant laten zetten dat ze beide hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Maar ook voor de tweede hypotheek, dus dat zij mijn vriend elke maand de helft van die aflossing moet geven, en ze hebben er in laten zetten, dat zij de helft van de gemeentelijke belastingen (eigennaarsdeel) moet betalen.
Dit is ook uitgezocht door onze advocaat, en die heeft haar ook een brief gestuurd dat ze dat bedrag wat inmiddels opgelopen is tot Ôé¼ 3745,= moet overmaken aan mijn vriend.
Nu hebben wij een brief teruggekregen dat ze dit niet van plan is, en dat het haar een zorg is hoe hij daar aan komt!
Kan mijn vriend zijn geld nu opeisen of niet? En dan toch via de advocaat, of kan hij uiteindelijk naar een deurwaarderskantoor gaan?

Tevens is mijn vraag: is het mogelijk dat zij in de schuldsanering gaat, als zij een eigen bedrijf heeft?

En wat zijn de gevolgen voor de verkoop van dit huis als zij in de schuldsanering gaat, draait mijn vriend dan alleen voor alle kosten op?
Wij zouden ook graag van haar af wezen, maar een ander huis kopen is geen optie, omdat mijn vriend geen hypotheek meer kan krijgen vanwege vooral de tweede hypotheek.
Onze advocaat had voorgesteld dat wij nog een jaar in dit huis blijven wonen, totdat mijn zwangerschapsverlof erop zat, en ik weer ging werken
zodat wij dan wel dit huis op onze naam konden krijgen, maar hier stemde zij natuurlijk niet in mee.
We staan letterlijk met onze rug tegen de muur.

Wat zouden jullie ons adviseren???????

En nog 1 laatste vraag: door dit alles heb ik enorme stress in mijn zwangerschap. Ik ben bij mijn verloskundige geweest, en die heeft aangegeven dat ik er niet meer stress bij mocht hebben.
Is het nu zo dat als ik officieel met zwangerschapsverlof ga, dat ze je dan nog met dit soort gezeur lastig mogen vallen? Ik ga nl over 7 weken met zwangerschapsverlof.
mijn verloskundige heeft wel een brief voor de advocaten opgesteld dat ik op geen een enkele vorm meer met stress te maken mag krijgen!
Want het lijkt mij toch ook dat als ik op mijn kraambed lig dat er dan geen makelaars, kijkers en dergelijke bij ons binnen kunnen/mogen komen?

Een lang verhaal, maar ik hoop op een reactie! :(