verpand vermogen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

verpand vermogen

Bericht door pault »

ik zat laatst bij een klant, even met fictieve getallen de situatie:

man alleen lftd 30 jr ; wil woning kopen van 170.000,- kk
maximale hypotheek op inkomen 120.000,- 10 jr vast met NHG als toetsrente
daarnaast zeker 60.000,- eigen spaargeld

Een andere adviseur had een hypotheek voorgerekend (na 1 augustus) met een hypotheek van 130.000,- met een eenmalige storting van 10.000 op een (uiteraard verpande) bankspaarrekening.

Volgens mij mag dat sinds 1 augustus niet meer, 10.000,- eerste storting wordt binnen de nieuwe gedragscode niet als leningverhogend aangemerkt. (Het enige dat ik tegenkom wat met vermogen te maken heeft, is 3% van het vermogen als inkomen tellen, mits dit geld na passeren overblijft. Maar met NHG kan dat sowieso niet.)

Dus volgens mij klopt dat verhaal niet. Echter, de hypotheek wordt volgens klant nu wel zo gesloten.

Zit ik nu fout, of zijn er banken die de NHG-regel van eerste storting wel volgen en passeren daarmee dus wel de gedragscode?

pault
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: verpand vermogen

Bericht door Jean henri »

Paul,

Jij hebt het helemaal goed.

In de gedragscode is duidelijk gesteld dat de premiestorting niet meer gesaldeerd mag worden (vreemd een hogere maandlast door eigen geld te gebruiken als aflossing zou volgens de banken verantwoorden zijn voor de klant..... )

De NHG staat het wel toe.

Voor zover ik weet stelt BNP dat ze wel de NHG willen volgen, maar alleen inzake de 105% resp 108% norm, niet wat betreft de saldering van de premie.

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen waardoor een hogere leensom zou kunnen is een lagere toetsrente
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: verpand vermogen

Bericht door Houston »

Kun je nog melden om welke verstrekker het gaat?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: verpand vermogen

Bericht door pault »

Nee dat weet ik niet precies
we kunnen raden/vermoeden wie de nhg toch soms soepeltjes toepast.
maar niet zeker weten dus tja.

en dan weet je verder ook natuurlijk nooit of de klant het exact heeft begrepen, die weet vaak ook niet meer precies wat er in al die adviezen besproken is geweest.

of misschien mocht hij mij gewoon niet, kan natuurlijk ook nog.

pault
Plaats reactie