Hypotheekrente vs spaarrente

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Hypotheekrente vs spaarrente

Bericht door M_1 »

Wat ik mij afvaag, is het niet raar dat je op dit moment een lagere hypotheekrente voor 10 jaar vast kunt hebben dan de rente die je op een deposito van 10 jaar kunt krijgen? Bij deposito's wordt er tot 5,5% vergoed, terwijl er best een flink aantal hypotheken met een rente lager dan 5,5% te krijgen is. Blijkbaar zijn er geldverstrekkers die inclusief kosten en risicoopslagen minder rente hoeven te krijgen voor hun uitgeleende geld, dan andere banken bereid zijn te betalen om spaargeld te krijgen. Weten die banken van gekkigheid niet meer hoe ze aan geld moeten komen? Ik zie dan toch allerlei icesave-visioenen voor me. Of is er een logische verklaring voor?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Hypotheekrente vs spaarrente

Bericht door fransjan »

heel misschien is een gebrek aan liquideit een oorzaak ???
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekrente vs spaarrente

Bericht door M_1 »

Maar dan zou ik toch denken dat je niet alleen het aanbod (spaargeld) wilt laten toenemen, maar ook de vraag (hypotheekleningen) wilt laten afnemen. Dan zou ik dus denken dat ook de leenrente omhoog zou gaan. Of zie ik iets over het hoofd?
Plaats reactie