Stamrecht BV's

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Stamrecht BV's

Bericht door M_1 »

Ik zet het maar even bij 'verzekeringen'. Nu iedereen zo in de ban van de (on)zekerheid op de financiele markten is, vroeg ik mij af hoe het zit met de bescherming van bv. stamrecht BV's en andere fiscaal handige rechtspersonen om inkomens te verkrijgen. Volgens mij geldt het vangnet van DNB bij sparen alleen voor individuën, en niet voor rechtspersonen. Wat nu als je geld van een ontslagvergoeding, of bijvoorbeeld de pensioenopbouw voor een DGA, in een BV zit, en via die BV op een spaarrekening staat? Loop je dan een theoretisch risico dat je alles kwijtraakt, of is hiervoor ook de 100.000 garantie geldig?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Stamrecht BV's

Bericht door M_1 »

Ah, kijk eens aan, staat het gewoon bij dnb... Dat is weer een extra zekerheid erbij. (Niet dat ik het zelf nodig heb, maar ik was er nieuwsgierig naar.)
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Stamrecht BV's

Bericht door jari »

Valt dus ook onder het stelsel mits aan voorwaarden van de 'kleine onderneming' worden voldaan:
H
et depositogarantiestelsel is van toepassing op kleine ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren. Dit houdt in dat de jaarrekening van uw bedrijf minstens twee boekjaren achter elkaar aan minimaal twee van de volgende drie eisen moet voldoen:
ÔÇó activa < 4,4 miljoen euro
ÔÇó netto-omzet < 8,8 miljoen euro
ÔÇó gemiddeld aantal werknemers < 50
Ook stichtingen en stamrecht bv's komen in aanmerking voor de regeling.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Stamrecht BV's

Bericht door jari »

Die schuldverrekening, daar blijven de meningen (in juridische kringen) kennelijk toch over verdeeld. Bij verschillende verstrekkers schijnt toch wel in de voorwaarden te staan dat er juist geen kredietverrekening plaatsvindt en er zijn ook juristen die aangeven dat het niet duidelijk is. Het verhaal van de spaarpolis is ook een leuke.

Maar goed, uitgaande van de situatie dat schuldverrekening wel van toepassing is betekent voor veel mensen dus dat ze hun tegoeden bij een andere bank (concern!!) moeten onderbrengen dan bij de bank waar hun schuld loopt.

Wat een onderwerp toch ook....
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Stamrecht BV's

Bericht door M_1 »

Dat laatste hangt natuurlijk ook af van je saldo... Als je boven de ton zit, dan lijkt het mij juist beter dat je hypotheekschuld en spaarsaldo met elkaar worden verrekend, omdat je anders immers alles boven de ton kwijt zou kunnen zijn.
Plaats reactie