Non-conformiteit woning (na ruim 6 jr)

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Non-conformiteit woning (na ruim 6 jr)

Bericht door rambagts »

Non-conformiteit woning. Open haard is gebrekkig aangelegd waardoor schoorsteenbrand is ontstaan. Verkoper heeft een huis geleverd dat niet voor normaal gebruik geschikt was.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... utton=true

Dit (na 6 jaar) is wel erg uitzonderlijk lijkt me.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Non-conformiteit woning (na ruim 6 jr)

Bericht door M_1 »

Op het eerste gezicht is het inderdaad wel opmerkelijk dat de verkopers na zo'n lange tijd nog voor de staat van de oude woning aansprakelijk worden gesteld. Maar aan de andere kant kun je iemand natuurlijk pas aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken op het moment dat dit verborgen gebrek aan het licht komt. In dat licht is het minder verrassend.

Wat ik wel bijzonder vind is dat er volgens mij nergens wordt benoemd dat de vorige bewoners die haard, in of na 2003, ook hebben aangelegd. Dat lijkt mij toch essentieel om terug te kunnen vallen op het bouwbesluit van 2003. Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar dat zou ik als advocaat toch als ├®├®n van de belangrijkste argumenten aanvoeren.

Het geeft in elk geval wel aan dat je als verkoper duidelijk en eerlijk moet zijn over de staat van de woning en dat het niet zo is dat er garantie tot de voordeur is (no pun intended).
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Non-conformiteit woning (na ruim 6 jr)

Bericht door rambagts »

Wat ik wel bijzonder vind is dat er volgens mij nergens wordt benoemd dat de vorige bewoners die haard, in of na 2003, ook hebben aangelegd. Dat lijkt mij toch essentieel om terug te kunnen vallen op het bouwbesluit van 2003
Vraag me af of de verliezers in deze rechtzaak nog een zaak tegen de vorige bewones kunnen starten of dat er inmiddels sprake is van verjaring.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Non-conformiteit woning (na ruim 6 jr)

Bericht door M_1 »

Ook dat. Maar ik doel er op dat als de haard veel eerder aangelegd was, het best kan zijn dat de haard bij het aanleggen w├®l aan de toen geldende voorschriften voldeed. Als daarna het bouwbesluit verscherpt is, dan hoef je de bestaande situaties niet aan te passen.
Plaats reactie