Eigenwoningreserve gebruiken binnen welke termijn?

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sabrina82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 okt, 2015 7:12 pm

Eigenwoningreserve gebruiken binnen welke termijn?

Bericht door sabrina82 »

Ik denk dat ik niet een te moeilijke vraag heb, maar toch kom ik er na lang zoeken op internet niet helemaal uit en bij de belastingdienst geven ze me verschillende antwoorden.
Ik probeer het dus even zo.

In juli van dit jaar heb ik mijn appartement gekocht. Vervolgens heb ik een nieuwe woning gekocht. Ik had overwaarde (eigenwoningreserve) op mijn appartement. Dit bedrag heb ik echter niet in de nieuwe hypotheek gestoken, omdat ik het wil gebruiken bij kleine veranderingen in het nieuwe huis (een nieuw raam zit er al in en het vervangen van de badkamer staat op de planning), als er nog geld over is, wil ik dat daarna inlossen op de nieuwe hypotheek.
Nu gaf mijn financieel adviseur destijds aan dat ik het bedrag wel binnen een jaar zou moeten gebruiken. Hij kon echter niet aangeven of dat binnen dit kalenderjaar is of binnen een jaar na aankoop van de nieuwe woning. Het bedrag komt trouwens niet boven het eigen vermogen van ongeveer 21000 euro uit. Is er hier misschien iemand dit weet binnen welke termijn ik de eigenwoningreserve moet gebruiken waarbij ik wel mijn hele hypotheekbedrag van de nieuwe woning aan kan geven voor de hypotheekrenteaftrek?