Aflossen en direct weer opnemen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dito
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 11:17 am

Aflossen en direct weer opnemen

Bericht door Dito »

Dag mede adviseurs,

Ik heb de volgende casus;

Klant heeft hypotheek 300.000 bij florius. Bij florius kun je met eigen geld boetevrij aflossen.
Klant wil 200.000 aflossen en hypotheek oversluiten naar andere bank waar hij weer 300.000 leent zodat zijn spaargeld weer aangevuld word.
Oversluiting vindt plaats direct na aflossing. Zit wellicht paar maanden tussen afhankelijk van administratie banken.

Gevolg is echter dat 200.000 in box 3 valt. Omdat de actie oplevert dat klant veel minder boete betaalt is dit voor klant en fiscus voordelig. Fiscus heeft een kleinere aftrekpost. Hypotheekrente wordt 2% lager dus minder teruggave. Deel nieuwe hypotheek wordt annuiteit dus aflossing dus minder teruggave in toekomst. Toch stelt inspecteur -> box 3. Hij nodigt uit tot een goed argument en die zoek ik. Het win win argument is niet voldoende.

Naar de artikelen
Artikel 10bis1.3 biedt geen soelaas.
Indien na 31 december 2012 op de bestaande eigenwoningschuld van de belastingplichtige, bedoeld in het eerste lid wordt afgelost, wordt het bedrag van die bestaande eigenwoningschuld verminderd met die aflossing. Onder aflossing wordt voor de toepassing van dit lid niet verstaan het in een kalenderjaar geheel aflossen van een tot de bestaande eigenwoningschuld behorende schuld en het uiterlijk het daaropvolgende kalenderjaar ten minste voor dat bedrag opnieuw aangaan van een schuld in verband met een eigen woning (oversluiten). Indien de uiterlijk in het daaropvolgende kalenderjaar opnieuw aangegane schuld lager is dan het bedrag van de schuld voorafgaand aan het geheel aflossen, dan wordt dit verschil voor de toepassing van dit lid wel als aflossing aangemerkt.

De schuld wordt niet opnieuw aangegaan ivm een eigen woning er vanuit gaande dat daarmee bedoeld wordt aankoop woning of verbetering woning zoals de belastingdienst als voorbeelden geeft. Heeft de lening niet betrekking op de eigen woning? Dat dan weer wel.
Het wordt oversluiten kan ik niet plaatsen. Daaronder zou ik verstaan dat bovengenoemde opzet wel van toepassing is.

Dan Artikel 19 april 2013 nr.blkb2013/503m
Goedkeuring
Ik keur goed dat ook in de situaties a, b en c onder de volgende voorwaarden
het aflossen van de schuld en het opnieuw aangaan van een schuld niet wordt
aangemerkt als aflossing in de zin van artikel 10bis.1, derde lid, eerste volzin,
van de Wet inkomstenbelasting 2001.
Voorwaarden
Voor deze goedkeuring gelden de volgende voorwaarden:
1. De belastingplichtige is uiterlijk in het kalenderjaar volgend op het
kalenderjaar waarin de aflossing is gedaan opnieuw een schuld aangegaan
in verband met een eigen woning. Ook bij herfinanciering (het direct
aflossen van de oorspronkelijke schuld met de nieuwe schuld)
is daarvan
sprake

Daar staat hij weer , ivm een eigen woning. Maar ook , herfinanciering , het direct aflossen van de oorspronkelijke schuld met de nieuwe schuld.

Dit artikel slaat op overgangsrecht dus mag je afgeloste deel weer aflossingsvrij lenen. Met overgangsrecht heb je rente aftrek. Dus zou voorbeeld klant daaronder vallen dan lijkt mij dit te verdedigen. Welk voorbeeld kun je verzinnen met betrekking tot de zin herfinanciering wat niet slaat op voorbeeld klant?

Ik ben benieuwd welke verdediging jullie kunnen aangeven om het geheel in box 1 te houden.

Alvast bedankt voor de reacties.
Dito
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 11:17 am

Re: Aflossen en direct weer opnemen

Bericht door Dito »

Deze is omdat ik op de hoogte wil blijven van nieuwe reacties. Was ik vergeten aan te vinken :(
Plaats reactie