hypotheek intermediar wijzigen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

schoonebeek
Berichten: 24
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 4:02 pm

hypotheek intermediar wijzigen

Bericht door schoonebeek »

Collega's,

Zijn er collega's die een hypotheek overnemen van een andere tp zonder adviesgesprek met de klant? Naar mijn mening is dat onverantwoord en ik wil in verband met de zorgplicht geen hypotheek in mijn administratie waarvan ik niet eerst een inventarisatie heb gemaakt en eventueel een advies voor het gemaakt.

Klanten die alleen maar even van tp willen veranderen en geen behoefte hebben aan een hypotheekgesprek vinden mijn standpunt vaak vreemd. Na mijn uitleg accepteren de meeste het echter wel maar toch is het wel eens moeilijk de nota die ik stuur voor advieswerk betaald te krijgen. Vanuit de klant bekeken wijzigt er immers niets aan de hypotheek.

Klanten die mijn vooraf gecommuniceerde nota niet willen betalen blijven dus bij hun oude tp. Tot zover is het allemaal duidelijk, maar...

Onlangs heb ik een klant gesproken die graag zijn hypotheek via mij wil laten lopen. Door de ww-uitkering is er geen oversluiting of wijziging mogelijk en moet de hypotheek alleen veranderen van tp. Echter na mijn inventarisatie heb ik de klant uitgelegd dat ik hem niet als klant wil hebben. Ik heb daar een aantal redenen voor maar die doen hier niet ter zake.

Tot mijn stomme verbazing zie ik diezelfde klant een tijdje later bij mijn collega die bij ons de Regiobank beheert. Nu blijkt de klant via een tp wijziging gewoon via de achterdeur in mijn klantenbestand terecht te zijn gekomen met zijn Regiobank hypotheek. Bij Regiobank heb ik een klacht ingediend hierover maar daar is niets aan te doen. Als een Regiobank klant wil wijzigen van kantoor dan mag dat gewoon. Ik begrijp dat dit zo werkt bij spaarrekeningen en zo maar ik begrijp niet dat dit voor een hypotheek ook zo werkt.

Zijn er meer collega's die dit herkennen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek intermediar wijzigen

Bericht door M_1 »

Ik denk dat het ook afhangt van de vraag waarom iemand van tp zou willen veranderen. Ik denk dat het de meeste mensen, bij een lopende hypotheek, niet uitmaakt wie hun tussenpersoon is. Als ze willen veranderen, dan zaak daar dus vaak een aanleiding voor zijn. En dan zou ik het ook van die reden laten afhangen.

Als een klant van de ene regiobank naar de andere wil gaan, en dit zonder tussenkomst van de tp kan gebeuren, dan kan ik mij voorstellen dat ook de verantwoordelijkheid voor die klant meer bij de regiobank ligt dan bij de tp. Maar ik ken de structuur van de regiobank daar niet voldoende voor.
Plaats reactie