Uitkoop ex-partner

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Boontje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 apr, 2014 8:08 pm

Uitkoop ex-partner

Bericht door Boontje »

Beste adviseurs, (zelf ben ik oud adviseur)

Ik ben door een vriendin van mij benaderd met de volgende vraagstelling: (ik doe het even beknopt.

Zij heeft samen met haar ex (scheiding nog niet officieel) 2 panden. De eigen woning is verkocht; transport medio 2015. Het andere pand (appartement) is verhuurd. Haar ex is ingetrokken bij zijn nieuwe vriendin. Mijn vriendin zit momenteel gehuurd en gaat waarschijnlijk het pand (appartement) huren wat nu nog verhuurd is aan een derde.

De woning die verkocht is gaat een verlies opleveren van 7K (2K verlies en 5K makelaarscourtage) Dit verlies wordt gedekt uit spaargeld. Verder hoeven wij hier m.i. niet naar te kijken. Hij gaat geen andere woning aankopen. Mijn vriendin gaat huren zoals ze al deed tenzij er een mogelijkheid bestaat om te kopen. In het kader van de bijleenregeling lijkt mij e.e.a. voor nu verwaarloosbaar.

De vraagstelling zit even bij het appartement. De waarde van het appartement is rond de 200K en er rust een hypotheek op van 110K. Er is in het verleden 80K extra afgelost uit een erfenis van mijn vriendin (geen koude uitsluiting). Dit bedrag dat zij als extra aflossing heeft gebruikt wil zij nu graag terug hebben. (Gehuwd g.v.g.) In ieder geval is hier sprake van een BOX III financiering. Hoewel ik denk dat de bank nooit in kennis is gesteld over de verhuur. Bij de IB aangifte wordt het appartement wel opgegeven in BOX III (bijleenregeling hier niet van toepassing).

Normaliter zou ik zeggen dat zij 40K gaat krijgen op basis van de gemeenschap. Zij wil met haar ex overleggen om tot deze 80K te krijgen en af te zien van alimentatie.

Stel dat haar ex 80K extra moet gaan financieren om haar uit te kopen. Ik voorzie dan een probleem bij de bank. De bank zal constateren dat er sprake is van een BOX III financiering van de bestaande lening en tevens voor de verhoging van 80K. Daarnaast gelden er andere regels mbt BOX III leningen en verhuur. Vroeger 10jr terug kon je nog financieren tot 90% executiewaarde bij verhuur. Ik geloof dat dat nu helemaal van de baan is. Ik weet het gewoon niet.

Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven. Denk ik in de juiste richting? En is dit een haalbare kaart voor haar ex? Even uitgaande dat zijn inkomen etc etc allemaal voldoende is om de lasten te dragen. Mocht er als sprake zijn dat hij de verhoging kan financieren bij een bank dan denk ik niet dat dat voor 80K gaat. Risico van de bank is dan te groot.

Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg,

Boontje
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Uitkoop ex-partner

Bericht door M_1 »

Dan 'neemt' zij toch dat appartement uit het gezamenlijke bezit? Waarde min hypotheek is ongeveer die 80 duizend en dan staan ze quitte.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Uitkoop ex-partner

Bericht door rambagts »

Er is in het verleden 80K extra afgelost uit een erfenis van mijn vriendin (geen koude uitsluiting). Dit bedrag dat zij als extra aflossing heeft gebruikt wil zij nu graag terug hebben. (Gehuwd g.v.g.)
Normaliter zou ik zeggen dat zij 40K gaat krijgen op basis van de gemeenschap. Zij wil met haar ex overleggen om tot deze 80K te krijgen en af te zien van alimentatie.


Ik zou voor de zekerheid het testament er nog een keer op na lezen. Als de erflater heeft beschreven dat erfenis niet in de gemeenschap van goederen valt kan zij aanspraak maken op gehele bedrag (80.000). Zo niet dan wordt het helaas de helft vanwege huwelijk in gemeenschap van goederen.
Boontje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 apr, 2014 8:08 pm

Re: Uitkoop ex-partner

Bericht door Boontje »

Dank voor jullie reacties.

1. Haar moeder had geen testament
2. Zij wil de woning niet kopen.

Het komt dus aan op zijn medewerking. Ik denk dat er verder weinig op zit.

Laatste vraag : Ziet iemand een optie in het kader van de financiering van dit appartement met een verhoging van 80K volledig BOX III. Stel waarde appartement 210K en huidige hyp schuld 108K. (daar komt de 80K dus bovenop)

Ik zeg dat het niet kan. Indien het wel kan dan denk ik voor maar max 40K (% van de vrij verkoop waarde in verhuurde staat)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast dank.

Mvg,

Boontje
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Uitkoop ex-partner

Bericht door M_1 »

Lijkt mij niet echt realistisch.
Meest logische lijkt mij dus het appartement naar de vriendin. Wil ze dat niet, dan moeten ze het verkopen of je vriendin moet genoegen nemen met een vordering op haar ex. Waarbij dan natuurlijk wel een en ander goed op papier moet komen te staan.
Boontje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 apr, 2014 8:08 pm

Re: Uitkoop ex-partner

Bericht door Boontje »

Aan allen,

Dank voor de reacties en tips. Ze zal in ieder geval zelf niet kopen dus een vordering op haar ex is het meest voor de hand liggend.

Topic kan gesloten worden.

Mvg,

Boontje
Plaats reactie