Verkrijging ja/neen ??

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Verkrijging ja/neen ??

Bericht door Cnorretje »

Vraag aan collega's omdat meningen intern bij ons verdeeld zijn: Relatie is gehuwd in gemeenschap van goederen. Om moverende redenen worden er huwelijkse voorwaarden opgesteld en is de wens om de eigendom van de woning geheel aan de man te doen toe komen.

Is hier de plicht tot annuiteit van toepassing over 50% woningwaarde??
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verkrijging ja/neen ??

Bericht door M_1 »

Lijkt mij wel. Anders zou dit ook voor scheidende mensen een mogelijkheid zijn om deze plicht te ontlopen: eerst huwelijkse voorwaarden opstellen waarmee je de woning en hypotheek naar ├®├®n van de partners transfereert en vervolgens scheiden, waarbij de partner met de woning gewoon de originele hypotheekconstructie zou kunnen houden.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Verkrijging ja/neen ??

Bericht door pault »

lijkt mij de andere kant op redenerend: alleenstaande met eigen huis trouwt in gemeenschap van goederen: huis wordt gezamelijk eigendom.
niemand die dan denkt,ik moet hypotheek half om gaan zetten.
volgens mij hoeft het dan niet.

ik denk daarom, dat dit beetje onder dezelfde noemer te schuiven valt, dat wellicht op de letter het wel zou moeten, maar dat dat niet redelijker wijs van mensen verwacht mag worden dat een omzetting van dit soort zaken zou moeten leiden tot aanpassing van hypotheek eigen woning.

maar is meer een gevoel dan wijsheid.

ben benieuwd wat de kenners er van zeggen, dus laat even weten als iemand een zeker antwoord heeft.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Verkrijging ja/neen ??

Bericht door Cnorretje »

Antwoord wat via Hoffelijk is ontvangen:

Vanwege de gemeenschap van goederen is ieder gerechtigd in de helft van de woning en de eigenwoningschuld. De man verwerft de helft van de woning van de vrouw. Zijn eigen eigenwoningschuld (de helft van de voorheen gezamenlijke eigenwoningschuld).
valt onder het overgangsrecht. De financiering voor de verwerving van het eigendomsdeel van de partner dient te voldoen aan art. 3.119a Wet IB 2001 (dus geldt hiervoor een aflosverplichting).
Plaats reactie