hypotheek

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Fritz
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 mar, 2014 8:33 am

hypotheek

Bericht door Fritz »

Collegea,

Jong stel wil huis kopen. Hij vaste betrekking. Zij zelfstandig (korter dan 3 j.). Inkomen van hem onvoldoende voor de volledige financiering. Haar ouders willen haar eventueel wel tijdelijk (26 maanden) een onderhandse lening verstrekken totdat zij 3 jaar gewerkt heeft. ouders willen liever niet gerant staan.

Hebben jullie ervaring hoe dit te regelen?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: hypotheek

Bericht door Rense »

Ik zou het niet adviseren. Klant is pas 10 maand zelfstandig. Wie garandeert dat lening over 26 maanden kan worden ingelost. Risico voor de ouders dus.

Bovendien beperkt onderhandse lening de leencapaciteit zodat de lening waarschijnlijk alsnog niet haalbaar is.
schoonebeek
Berichten: 24
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 4:02 pm

Re: hypotheek

Bericht door schoonebeek »

Als de ouders in staat zijn de gehele financiering te leveren zou het het eenvoudiger zijn. Familiebank heeft geen last van de GHF regels maar ik zou dan wel een hypotheekakte regelen ipv onderhands.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: hypotheek

Bericht door webka »

Het inkomen van haar moet geheel buiten beschouwing blijven. Geen bank die dat mee zal toetsen.
Dus de benodigde financiering minus het bedrag dat hij kan financieren zal dan via familiebank constructie moeten, waarbij de volledige lasten (rente + aflossing) worden teruggeschonken. Dit is op zich geen belemmering. Valt binnen GHF, en kan zelfs met NHG. In de overeenkomst zal alleen niet moeten staan dat de lening na 26 maanden terug moet worden betaald. Dan gaan geldverstrekkers naar ik aanneem stuiteren.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: hypotheek

Bericht door Jean henri »

Ik sluit me bij de voorgaande sprekers aan, met ├®├®n toevoeging

Partijen als ASR wil ook verstrekkern op minder als 3 jaar ondernemerschap maar kennen beperkingen in:
- hoogte verstrekking (ASR verstrekt vanaf 1 jaar ondernemerschap mits de financiering < 70% marktwaarde)
- wat de klant beroepsmatig heeft gedaan voordat zij ondernemer werd (ook hier is ASR gevoelig voor, dan kan je tot 90% marktwaarde financieren).

Misschien heb je hier iets aan.
alexvandersluijs
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mar, 2015 12:06 pm

Re: hypotheek

Bericht door alexvandersluijs »

Noot:
Als ASR minder dan 3 jaar cijfers heeft, toetsten ze maar met 80% (of 90%, daar wil ik even vanaf zijn) van het inkomen mee.
Plaats reactie