Financierings lasttabellen 2014

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Financierings lasttabellen 2014

Bericht door Michel »

Hoeveel van jullie hebben de nieuwe financieringstabellen al tegen het licht gehouden?
Word er persoonlijk niet heel vrolijk van.

Casus in mijn geval. Relatie heeft uitzendcontract maar heeft heel 2012 in de ww gezeten. Dus als flex ondanks bijna dubbel inkomen nu is beperkt door inkomen 2012. Moet nu wachten tot 01-01-2014 voor aanvraag onder NHG. Alleen is fin.lasttabel 2014 een stuk lager dus wederom op 4k na ga ik het niet rondkrijgen. Nu maar hopen op de goedheid van zijn ex...........
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Financierings lasttabellen 2014

Bericht door Advies123 »

Wanneer krijgt de klant zijn laatste loonstrook in december?

Ik heb weleens geinformeerd of je de berekening met de cumulatieven van de loonstrook kon maken. Kreeg daar geen directe afwijzing op.

Dan kan je op 30 december nog offerte aanvragen/op laten maken. Beetje medewerking van de bank nodig.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Financierings lasttabellen 2014

Bericht door Advies123 »

5.2.4
Indien op het moment van offreren de jaaropgave van het voorgaande kalenderjaar niet beschikbaar is, mag voor de berekening van het gemiddelde jaarinkomen worden uitgegaan van het cumulatieve loon of de cumulatieve uitkering op de laatste loon- of uitkeringsstrook van het voorgaande kalenderjaar.

let op het woord voorgaand. December 2013: dan is het voorgaande jaar 2012. Daar kan het op spaak lopen.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Financierings lasttabellen 2014

Bericht door Michel »

Sorry voor de ietwat verlate reactie.
Had NHG al gebeld maar kan pas een aanvraag na 01-01-14 indienen om aanspraak te maken op regels 2014.
Dus die constructie kon ik al meteen wegstrepen. Daar liep het idd spaak op.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Financierings lasttabellen 2014

Bericht door Houston »

"Dus als flex ondanks bijna dubbel inkomen nu is beperkt door 2012"

Hoe bedoel je dat? WW inkomen mag je (bij de meesten) toch gewoon meetellen in flex inkomen?
schoonebeek
Berichten: 24
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 4:02 pm

Re: Financierings lasttabellen 2014

Bericht door schoonebeek »

Het is de laatste jaren een trend om in een nieuw jaar iets minder te kunnen lenen op inkomen dan in het huidige jaar. Ik vind het dit jaar het verschil wel erg extreem.

Een klant van mij krijgt in januari een behoorlijke loonsverhoging en een jaarcontract met intentieverklaring. Als hij dit jaar nog een woning koopt en ik een offerte aanvraag moet ik het inkomen als flex berekenen. Inkomen is nu een stuk lager en desondanks kan hij nu meer lenen dan in 2014.

Bijna niet uit te leggen aan de klant.

Het is veel te ver doorgeschoten.
Plaats reactie