Aflossingsvrij voortzetten en GHF uitzonderingen

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Erkend
Berichten: 13
Lid geworden op: do 28 feb, 2008 12:22 pm

Aflossingsvrij voortzetten en GHF uitzonderingen

Bericht door Erkend »

Hallo,

Een van de uitzonderingen in de GHF om meer dan 50% aflossingsvrij te verstrekken betreft bestaande leningen van voor 1 augustus 2011 oversluiten, inclusief de oversluitkosten. De tekst uit GHF, artikel 6.8.
.......
Hypothecair financiers kunnen in de volgende gevallen afwijken van het in de eerste zin van
dit lid bepaalde:
a. bij het oversluiten van een hypothecaire financiering onder de voorwaarden dat de
consument in de woning blijft wonen en de nieuwe hypothecaire financiering niet hoger is
dan de af te lossen hypothecaire financiering, vermeerderd met notaris- en taxatiekosten,
eventuele afsluitkosten of een door de consument aan een bemiddelaar betaalde
vergoeding ter zake van die hypothecaire financiering en een eventueel verschuldigde
vergoeding wegens vervroegde aflossing.

Nu de casus, de klant wil oversluiten plus ophogen in verband met verbouwing. Uiteraard wordt de verbouwing met annuitair aflosschema verstrekt, er is geen overgangsrecht mogelijk. Mijn vraag is geldt deze casus als uitzondering zoals bedoeld in GHF?

Vanuit commercieel oogpunt wil ik natuurlijk graag meewerken aan aflossingsvrij houden wat de klant heeft en af laten lossen wat de wet verplicht, juist dat laatste is mij niet helder op dit moment. Teveel (con)collega's roepen nu dat wat je aflossingsvrij had altijd mag respecteren, vanuit de regelgeving kan ik dat niet volledig beamen. Het is maar hoe streng je de wet wil lezen. Wie heeft hiermee ervaringen, met name vanuit controlesfeer/AFM/GHF?