Moraliteit Obvion

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Moraliteit Obvion

Bericht door Jean henri »

Collega's

Hoe ervaren jullie een geldverstrekker als Obvion. Mijn samenwerking met deze club stamt nog uit het verre verleden van het ABP en was altijd zeer goed.

Sinds enige tijd bekruipt mij steeds meer het gevoel dat Obvion niet meer die club is die ik in het verleden graag adviseerde.

Afgelopen week merkte ik echt de keerzijde.

Een klant wilde, zoals zo vele anderen, een deel van zijn hypotheek omzetten naar een bankspaarhypotheek. Keurig een omzetting aangevraagd en aangeboden gekregen. Maar wat deed Obvion gelijk, bij het leningdeel met de oude variabele rente (Euribor rente) werd in ├®├®n kort zinnetje het volgende gemeld: Mogelijk is er in uw huidige variabele rentetarief sprake van een opslag welke niet kan wijzigen. De hierboven genoemde opslag kan echter periodiek wijzigen. Dit kan gevolgen hebben voor uw maandlasten.

Een wat kriptische omschrijving en bij navraag werd ik aanvankelijk een beetje het bos in gestuud. Uiteindelijk is gebleken dat het inderdaad zo is dat Obvion van de omzetting van een leningdeel door de klant, de klant dwingt een duurdere variabele rente (verschil is bijna 2%) te accepteren.

Nog steeds zie ik de reclame met overtuiging #7 , bestaande klanten hebben een streepje voor. Jaja, ik weet nu welk streepje jullie bedoelen :|
Postbus51
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 5:18 pm

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door Postbus51 »

Ik deel je gevoel Jean Henri. Wij maken de vreemste dingen mee bij Obvion op dit moment. In het verleden ook veel Obvion gedaan en hierdoor dus ook nog regelmatig met ze te maken. Wat mij betreft zijn ze volledig de weg kwijt. Voor nieuwe klanten ben ik dan ook zeer behoudend in het adviseren van Obvion.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door webka »

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt! En ik ben een echte fan van Obvion. Personeel is een feest om mee te werken vergeleken bij andere geldverstrekkers. Altijd goed op de hoogte, vriendelijk, niets is teveel gevraagd. en begrijpen wanneer iets spoed heeft. Maar soms zijn ook hun handen gebonden.

Wilde levendeel, met een niet renderende beleggingspolis, omzetten naar banksparen. Klant legde ook nog eens 10k extra in, spaar/bellgingspremie ginga van 100 per maand naar 250 per maand en de looptijd werd met 6 jaar verkort. Risico zwaar verlaagd, beter voor klant, beter voor Obvion., en ik werd er ook niet slechter van aangezien dit onderdeel was van een compleet advies inclusief pensioen, DGA, etc.

Op het leningdeel dat niet werd aangetast ging de variabele rente plots van 0,9 naar 1,67%.

Dat was uiteraard geen optie. Op advies van Obvion(!!!) dan maaar aanpassingen op de het levendeel gedaan want dan zouden er geen consequenties zijn voor het variabele deel. Alles in werking gezet, en de polis vervangen door een polis met garantie. Opgestuurd naar Aegon en wat schetst mijn verbazing: ik krijg een offerte waarbij alsnog de opslag op het deel dat niet wordt veranderd alsnog wordt verhoogd. Reden: De oorspronkelijke polis liep af op zijn 73e. Maar omdat ik de looptijd van de polis, en dus het levendeel werd ingekort naar zijn 67e viel hij meteen onder de nieuwe voorwaarden en dus een extra opslag van 0,75%!!. Daarnaast werd er ook nog Ôé¼ 150 gerekend hiervoor.
Schiet mij maar lek. Ligt nu bij hogerhand, maar mijn gevoel zegt dat dat niet goed gaat komen. Mocht het anders zijn dan laat ik het uiteraard weten.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door webka »

Niet te geloven, maar vandaag krijg ik bericht van Obvion dat ze in de situatie die ik hierboven beschreef, een uitzondering gaan maken. Opslag blijft zoals die nu is ;)
schoonebeek
Berichten: 24
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 4:02 pm

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door schoonebeek »

Een klant van mij had een oude ABP hypotheek en wilde omzetten naar Banksparen. Omdat dit helaas niet lukt zonder nieuwe hypotheekakte moest de omzetting via een oversluiting geregeld worden. De notariskosten worden door Obvion vergoedt tot Ôé¼ 750 en dat is normaal gesproken voldoende.

Alles in gang gezet en tot mijn verbazing krijg ik van de notaris een nota van afrekening waarop de kosten veel hoger zijn dan verwacht en ruim boven de Ôé¼ 750 uitkomen. Klant heeft de nota van de notaris ook ontvangen en reageert naar mij toe met het verwijt dat ik iets niet goed heb uitgelegd. Mijn nota voor advies en bemiddeling werd door de klant van de nota van afrekening gehaald en niet betaald.

Uiteraard heb ik alles wel goed uitgelegd maar ik heb niet geweten dat de Obvion in de notarisinstructie niet 1 hypotheekakte maar 2 hypotheekaktes heeft opgenomen. Betreft een hypotheek met NHG en een klein stukje zonder NHG. Hierdoor waren de kosten te hoog geworden.

Dit is wel een nadeel van de rechtstreekse beloning tov de provisie. Zodra iets niet gaat zoals verwacht dreigt de klant de nota niet te betalen. Doe je al het werk dus voor niets.

Ik heb mijn nota nu bij Obvion ingediend en wacht af hoe ze daar op reageren.

Achteraf had ik liever gehoord van Obvion dat ze oude ABP hypotheken niet kostenloos omzetten naar banksparen (op die Ôé¼ 150) na. Jammer, want ook ik was tot voor kort erg tevreden over de partij.
Nezzy27
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 sep, 2015 11:34 am
Contacteer:

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door Nezzy27 »

Deze afgelopen 2 weken heb ik ook de moraliteit ervaren van Obvion. Ze geven niets om de privacy van klanten. In ieder geval niet om die van mij.

Mijn hypotheekadviseur heeft gevraagde stukken aan Obvion ingevelerd ter beoordeling van de hypotheek aanvraag,waarna ik opeens te horen krijg van de bank dat ik even een bankafschrift moet laten zien aan Obvion met ALLE bij en afschrijvingen de laatste 2.5 maanden! Dit is een zware schending van privacy. En de redden die ze gebruikten : om het inkomen te verifieren. Sorry, maar om het inkomen te verifieren heb je genoeg aan mijn loonstroken, arbeidsovereenkomst, werkgeversverklaring en de salarisbijschrijvingen. Hoe kun je een inkomen verifieren met transacties die ik heb verricht bij de supermarket of andere shops. Misschien heb ik gewinkeld bij een erotica webshop en wil ik niet dat een 1 of andere acceptant dit ziet? Ze vragen mijn hele leven bloot te geven om een inkomen te verifieren wat te absurd is voor woorden. Schending van privacy noem ik dit. Als grote geldverstrekker, zou je toch moeten weten dat het vragen om dit soort informatie niet kan! Ik heb natuurlijk geweigerd, ook al dreigden ze met afwijzing. Mijn verhaal heb ik natuurlijk ook geplaatst op http://www.dooppy.nl/ergernissen/obvion ... smisbruik/
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door rambagts »

Bank wil ook kunnen bezien of je schulden hebt. Denk aan periodieke afschrijvingen voor zaken als bijvoorbeeld (studie)schulden, alimentatie e.d.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door Cnorretje »

Nezzy27 schreef: En de redden die ze gebruikten : om het inkomen te verifieren.
Wie heeft dit gecommuniceerd? Obvion of je adviseur. Het is inderdaad zoals Rambagts zegt om financiële verplichtingen te signaleren die niet bij het BKR geregistreerd staan.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door M_1 »

Als je naar eigen inzicht posten gaat weglaten, dan kan de geldverstrekker dus niet zien of je niet (forse) extra uitgaven hebt die moeten worden meegenomen in de lastenberekening. De afschriften zijn dan dus nutteloos en leiden eerder tot argwaan dan dat ze extra inzicht verschaffen.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Moraliteit Obvion

Bericht door Cnorretje »

Nieuwe problemen met Obvion.

Het betreft hier met name de oud ABP Hypotheken.

Relatie heeft een lening met 3 leningdelen (50 + 125 + 150). Het deel van 50K bereikt de economische einddatum waarbij Obvion op instructie van de funder dit deel niet mag verlengen. Dit kan alleen wanneer de gehele lening van 325K onder ├®├®n van de andere labels wordt geplaatst.

Maar: relatie dient dan wel de rente contracten voor de delen 125K en 150K tegen boete af te kopen !!

Zeer slechte zaak.
Plaats reactie