Oversluiten met NHG

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door M_1 »

Wordt er dus 9800 van de bestaande lening omgexet naar dat annuitaire deel, of wordt de hele extra lening 10.000 ipv 200?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door M_1 »

Als je bv. een oude hypotheek van 2 ton hebt, dan kun je toch oversluiten naar een hypotheekdeel van 190200 volgens de oude regels en een annuitaire hypotheek van 10.000? Dan voldoet het nieuwe deel ook aan de nieuwe regels.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door Jean henri »

Ik begrijp niet goed waar het vehaal knelt, anders als dat (naar het voorbeeld) een bedrag van Ôé¼ 9.800 annuitair wordt afgelost, wat ogenschijnlijk nog niet afgelost had hoeven worden.

Wellicht zie ik iets over het hoofd.

De slogan voor 2013 zal ook worden : "van aflossen is nog niemand armer geworden".
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door Houston »

Tukker, aflossingstand wordt per leningdeel bekeken helaas..
schoonebeek
Berichten: 24
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 4:02 pm

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door schoonebeek »

En waarom niet 9.800 van de oude ews + 200 verbouwing = 10.000 annuïtair?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door M_1 »

Ik neem aan dat het 'probleem' van tukker hem er vooral in zit dat je voor die 10.000 of 9800 aan de nieuwe aflossingseisen moet voldoen, terwijl dat niet het geval was als je alleen die 200 zou oversluiten.

Het kan in bepaalde situaties best zijn dat je bij annuitair aflossen van die 10.000 iets duurder uit bent dan anders. Bv. als je een volledige spaarhypotheek had en je nu het doelbedrag met 10.000 moet verlagen en in plaats daarvan rechtstreeks op die 10.000 moet aflossen. Oversluiten zal i dat geval iets minder voordelig zijn da vroeger.

Maar je kunt je ook afvagen of dit een groot principieel probleem is. Want in feite probeer je met deze constructie al 'misbruik' te maken van de regels om nhg te krijgen. Je had immers niet werkelijk een extra hypotheek nodig, maar wou alleen oversluiten en je wil daarom ge-/misbruik maken van de mogelijkheid die er is om als je extra geld nodig hebt, de hele hypotheek nhg te geven. Daar was die regeling niet voor bedoeld. Door de praktische bezwaren van de geldverstrekkers, worden deze uitwassen uiteindelijk toch nog een beetje beperkt.
schoonebeek
Berichten: 24
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 4:02 pm

Re: Oversluiten met NHG

Bericht door schoonebeek »

Heel formeel is het bij NHG ook gewoon mogelijk de bestaande NHG hypotheek over te sluiten naar een andere bank met NHG. Je hoeft dan geen verbouwing op te voeren mits de lening niet verhoogd wordt.
Alleen is hier het probleem dat geen geldverstrekker dit kan draaien in hun systeem behalve dacht ik de Rabo.

Dus ook hierin beperken de voorwaarden van de banken de NHG regels.

Maar er zijn ook banken waarbij een minimum leningdeel Ôé¼ 5.000 mag zijn ipv Ôé¼ 10.000 en dan is het probleem al grotendeels opgelost. En eigenlijk valt het wel mee wat de gevolgen zijn voor de maandlasten om iets van de oude aflosvrije lening om te zetten naar annu├»teit.

Wat ik nog verwonderlijker vind is dat een "NHG-verbouwing" van Ôé¼ 200 als gevolg heeft dat de bank een bouwdepot moet openen van Ôé¼ 200. Ik had laatst een verbouwing van Ôé¼ 10 opgegeven en daar moest dus een duur bouwdepot voor geopend worden. Hoe lang zal dit nog duren?
Plaats reactie