Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Discussies en uitwisseling van ervaringen door hyptheekadviseurs, notarissen, fiscalisten en andere professionals.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Secret-Agent
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 11:02 am
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Secret-Agent »

Wat gebeurt er eigenlijk met de extra lening. Deze mag maximaal 35 jaar lopen, betekent dat dat de lening dan afgelost moet worden? Of stel je neemt looptij 30 jaar, je hebt dan nog 5 jaar de tijd om af te lossen? of is aflossingsvrij echt aflossingsvrij.
Postbus51
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 5:18 pm

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Postbus51 »

Ik heb begrepen dat ze het wel of niet aflossen van de uiteindelijke box 3 lening aan de acceptatiecriteria van de geldverstrekkers overlaten.
Joster
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 feb, 2013 2:07 pm

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Joster »

Volgens dit artikel is dat niet bepaald gunstig.

Dit is een artikel met 3 scenario's dat vanmorgen is geactualiseerd. Ik citeer:
NB: Dit artikel is op 15 februari geactualiseerd. Er bestaat veel verwarring over hoe de regeling gebruikt mag gaan worden. Daarom circuleren er verschillende berekeningen m.b.t. de gevolgen van de regeling. Enige duidelijkheid hierover volgt wanneer de minister zijn plannen verder zal toelichten. De uiteindelijke uitwerking hangt ook af van de producten die de banken in dit kader gaan creëren.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door SimpleMind »

Volgens dit artikel is dat niet bepaald gunstig.
Ik zou de conclusie van dit artikel nog niet al te serieus nemen. De tekst lijkt er op te wijzen dat, zoals Postbus51 al aangaf, dit iets zal worden tussen de klanten en geldverstrekker. Het is dan gewoon een box3 lening geworden met een heel flink onderpand. Bovendien geldt exact dezelfde situatie nu ook voor alle bestaande aflossingsvrije hypotheken..... of denk je dat al die mensen dat meteen kunnen betalen als de looptijd voorbij is....
Joster
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 feb, 2013 2:07 pm

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Joster »

Uiteraard niet, maar uitsluiten kunnen we het op dit moment ook niet.
Secret-Agent
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 11:02 am
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Secret-Agent »

Ik ga er vanuit dat na 35 jaar deze lening wel degelijk afgelost moet worden. Ridicuul en onhaalbaar en eigenlijk niet te adviseren omdat je geen idee hebt of klant daartoe in staat is. Als iemand een tegenbewijs heeft hoor ik het graag.

Zie op dit moment vreemde berekeningen doorkomen dus onduidelijkheid alom.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door SimpleMind »

@Secret-Agent:
Ik ga er vanuit dat na 35 jaar deze lening wel degelijk afgelost moet worden. Ridicuul en onhaalbaar en eigenlijk niet te adviseren omdat je geen idee hebt of klant daartoe in staat is. Als iemand een tegenbewijs heeft hoor ik het graag.
Het lijkt erop dat sinds de recente aanpassingen naar een tenminste volledige annuitaire aflossing dit nu ook ineens de maatstaf is geworden. Tot voor kort hoorde ik iedereen roepen dat het helemaal geen probleem was om een stuk aflossingsvrije hypotheek te hebben. De discussie in de markt ging er vooral over of de grens nu bij 50% of 100% aflossingsvrij lag. Nu wordt er voorgesteld om maximaal 50% restschuld over te houden en dan is het ridicuul, onhaalbaar en niet te adviseren. Wat heb je de afgelopen 10 jaar dan aan je klanten geadviseerd?

De vraag is natuurlijk of de overheid zich zal bemoeien met wanneer een box3 krediet afgelost moet worden. Dat zouden ze niet moeten willen en ik denk dat het ze ook helemaal niet uitmaakt als de lasten te dragen zijn. En bij maximaal 50% restschuld is mijn verwachting dat de rentelasten na 30 jaar normaal gesproken prima te dragen moeten zijn. (Bij zelfde rente niet hoger dan de netto lasten nu, nog los van de totale inflatie over een periode van 30 jaar.) Ook omwille van de rust in de markt verwacht ik niet dat de overheid hier nu beperkingen zal opleggen.

We moeten maar even afwachten wat er nu precies naar de kamer gestuurd wordt. Maar de rekenvoorbeelden genoemd in de z24 pagina zijn niet helemaal in lijn met de tekst van het akkoord. Voorbeeld 1 kan niet (is in strijd met minimaal 50% aflossing), voorbeeld twee kan wel maar bereikt nooit 50% aflossingsvrij, en voorbeeld 3 is eigenlijk identiek aan een restschuld zoals we die al jaren kennen. Hoewel ik de constructie nog steeds niet elegant vind, ben ik er wel van overtuigd dat dit veel toekomstige huizenkopers gaat helpen om hun droomhuis met beperkte lasten te kunnen kopen.
Postbus51
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 5:18 pm

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Postbus51 »

Ik sluit mij volledig aan bij de mening van SimpleMind. Wat doen we ineens allemaal krampachtig over een aflossingsvrij leningdeel zeg. Laten we het positief bekijken, er komt in ieder geval weer een mogelijkheid om wat meer maatwerk te maken voor je klant. Hoe flexibel het allemaal zal worden moeten we nog maar even afwachten maar alles beter dan de Noord-Koreaanse toestanden waar we nu mee te maken hebben. Bij mij is het glas in ieder geval halfvol. Proost!
Secret-Agent
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 11:02 am
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Secret-Agent »

Dacht dat ik hem al gepost had maar blijkbaar niet. Ridicuul zou het zijn als volgens de tekst van het woonakkoord banken en klant de aflossing kunnen bepalen zelfs tot een looptijd van 35 jaar. Dat zou kunnen betekenen dat de extra lening in maximaal 35 jaar afgelost dient te worden. Was het Den Haag niet te doen om die enorme hypotheekschuld? Waarom dan 50% schuld creëren, dat konden we al.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Rense »

@Secret Agent

Nee, dat konden we in de nieuwe plannen niet. Althans niet op deze manier.

Wanneer je in de nieuwe plannen ALV sloot was het gehele deel niet aftrektbaar. Nu wordt het niet aftrekbare deel langzaam opgebouwd.
Er zit dus wel degelijk een verschil met de oude nieuwe regeling.
Secret-Agent
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 11:02 am
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Secret-Agent »

Ik bedoel de oude oude regeling :) Dus voor 01-01-2013.
Overigens zijn daar de meningen over verdeeld, in eerste akkoord 1 euro niet annuïtair aflossen is verlies volledige rente aftrek. Zo was die volgens mij of verlies aftrek over het deel welke je niet annuitair aflost. Maar goed, dat is niet meer van belang.

Regeling voor 01-01-2013 gaf mogelijkheid tot aflossingsvrij dus het zou vreemd zijn als nu weer aflossingsvrij tot 50% opgebouwd kan worden. En als Den Haag dat ook vreemd vind en het zo niet bedoelt maar je de gelegenheid geeft om uiterlijk in jaar 35 dit deel af te lossen dan is het een krankzinnige regeling. Zo krankzinnig dat je eigenlijk niet gelooft.

Het is 2043 en klant krijgt te horen dat hij 5 jaar de tijd heeft om 100K af te lossen??!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door M_1 »

Het zou helemaal niet vreemd zijn dat ze 50% aflossingsvrij weer/nog toestaan. Het 'probleem' vanuit het standpunt van Den Haag was namelijk niet dat er 50% aflossingsvrij blijft, maar dat voor die 50% de volledige rente 30 jaar lang aftrekbaar was. Het doel van de hele maatregel is nooit geweest dat er geen restschuld zou mogen blijven, maar dat de renteaftrek in 30 jaar geleidelijk aan (tenminste annuitair) afneemt.

Dát bereiken ze ook met deze aanpassing. En dat bereiken ze met deze aanpassing zónder dat starters worden gedwongen om van begin af aan zodanig hoge maandlasten te hebben, dat ze alleen nog maar een veel goedkoper huis zouden kopen. En ze de startersmarkt op slot zouden gooien. Met deze aanpassing wordt het voor starters mogelijk om aan het begin lagere maandlasten te houden.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Rense »

@M1

Juist, deze oplossing is gecreerd om te verhullen dat de belastingdienst het niet aan kan. Nu wordt het op de banken afgewenteld.

De regeling staat hier http://www.sgp.nl/Actueel/Flexibele%20h ... li#content overigens vrij duidelijk uitgelegd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door M_1 »

Nou, niet alleen dat de beladtingdienst het niet aan zou kunnen. Het is ook voor mensen zelf een stuk eenvoudiger. Zeker als er ergens gedurende het jaar een renteherziening is, probeer dan maar eens als goedwillende burger netjes uit je betaalde aflossingsvrije rente je fictief annuitair dalende rente te bepalen. Dat is haast onmogelijk.
Secret-Agent
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 11:02 am
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe maatregels. Ben ik nou gek?!?

Bericht door Secret-Agent »

Uiteraard zal de reden zijn om aftrek te verminderen. Maar dat is niet wat geroepen wordt , er moest wat gebeuren omdat onze hypotheekschuld zo hoog is. Maar kan iemand een bevestiging / ontkennen dat 2e lening na 35 jaar afgelost moet worden?
Plaats reactie