draad over individueel advieskantoor

Hier kunt u opmerkingen en suggesties met betrekking tot dit forum kwijt

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Plaats reactie
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

draad over individueel advieskantoor

Bericht door Steven »

Hallo,

Ik heb zojuist een hele draad over een individueel advieskantoor verwijderd. Ik ben van mening dat dergelijke draden niet thuishoren op een forum als dit. Positieve berichten hebben de schijn van spam tegen zich. Negatieve berichten zijn voor ons oncontroleerbaar en kunnen een kantoor (ten onrechte) schaden. Zijn de collega-moderatoren eens met een ban op dergelijke berichten tenzij het gaat om een (actueel) nieuwsitem?

Steven
Admin2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 3:43 pm
Contacteer:

Re: draad over individueel advieskantoor

Bericht door Admin2 »

Er moet wel ruimte op dit forum blijven om over slechte adviseurs berichten te plaatsen. Het lijkt me in deze niet verstandig als moderators die zelf adviseurs zijn hier over gaan oordelen. Dus in vervolg eerst overleg met andere moderators, waarbij er minimaal 1 of 2 moderators akkoord moeten gaan die zelf geen adviseur zijn.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: draad over individueel advieskantoor

Bericht door Steven »

Beste Admin2,

Frappant dat je vandaag pas reageert op wat op 5 februari 2008 al door de moderatoren overeengekomen is. Een forum moet ook de eigen verantwoordelijkheden nemen. Een forum is noch een rechtzaal noch een reclame-uithangboord. Het feit dat je als kennelijke vertegenwoordiger van de onderneming achter deze site actief het verwijderen van oncontroleerbare laster tegengaat, kan tot gevolg hebben dat eventuele schade op dezelfde onderneming verhaald kan worden.

Het ging om de draad hieronder. De reactie van vandaag staat helaas niet in Google-cache, maar was van iemand die kwijtwilde dat hij/zij ook goede ervaringen had met de Geldmeester. De reactie was op een bericht van 18 oktober 2007!!! Als dat geen SPAM is :roll:
Admin2 schreef:Liever niet berichten verwijderen die geen spam zijn.
Ook volgens je eigen regels mocht het bericht weggehaald worden.

Groeten,

Steven

-----------------------------------------

weggehaald door Steven daar het citaat geen doel meer heeft
Admin2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 3:43 pm
Contacteer:

Re: draad over individueel advieskantoor

Bericht door Admin2 »

Het gaat me niet om dit specifieke voorbeeld. Wat mij betreft mag alles wat riekt naar spam of ongefundeerde beschuldigingen weggehaald worden. Waar het mij wel om gaat is dat je zorgvuldig moet zijn geen censuur te plegen.

Vorig jaar ben ik bedreigd door een mevrouw die op dit forum werd beticht de boel te belazeren (ook te lezen op dit forum ergens). Het feit dat ze mij gaat bedreigen geeft al wel aan dat het geen normale onderneemster is/was. Principieel ben ik er op tegen om in te gaan op bedreigingen of intimidatie. Het was in betreffende draag erg handig voor de forum lezers dat een adviseur van een failliete onderneming onder een andere naam opnieuw verder is gegaan. De gedupeerden konden op deze manier waarschuwen voor de praktijken van deze adviseur. Ik zie het juist ook als functie van dit forum om hierover te berichten. In feite heeft dit forum het aantal lezers en gebruikers te danken aan deze zaak (forum werd in diverse media genoemd), zonder deze zaak had het forum nopoit z'n sterke start (qua bezoekers) kunnen krijgen.

Over de reden dat ik als admin nu pas reageer hoef ik niet publiekelijk in te gaan en zegt al helemaal niets over de sterkte of zwakte van mijn inhoudelijke reactie.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: draad over individueel advieskantoor

Bericht door Steven »

Steven schreef:Positieve berichten hebben de schijn van spam tegen zich. Negatieve berichten zijn voor ons oncontroleerbaar en kunnen een kantoor (ten onrechte) schaden.
Admin2 schreef:Wat mij betreft mag alles wat riekt naar spam of ongefundeerde beschuldigingen weggehaald worden. Waar het mij wel om gaat is dat je zorgvuldig moet zijn geen censuur te plegen.
Dan snap ik je hele reactie niet. Je bent het met me eens, maar maakt toch bezwaar ?!

Ik krijg de indruk dat je niet lang altijd alles op het forum leest. Het zijn ook de bijdragen van de vaste beantwoorders die het forum maken tot wat het is.
Admin2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 3:43 pm
Contacteer:

Re: draad over individueel advieskantoor

Bericht door Admin2 »

Nogmaals, het gaat me niet om dit specifieke voorbeeld. Waar het mij om gaat is dat er nu niet gemakkelijk hele bijdragen en draads verwijderd worden. In dit geval was het terrecht, maar een volgende keer is het wellicht wat minder evident. Dus graag de discussie hierover niet elke keer terugbrengen naar het specifieke voorbeeld.

Voordat er meerdere moderators waren las ik wel bijna alle berichten op het forum. Omdat het forum te groot werd (en er alleen tegen spam niet aan te ruimen viel) zijn er meerdere moderatoren toegevoegd. Voor die tijd werden er eigenlijk nooit berichten verwijderd maar werd er met XXXX gewerkt in de bijdragen. Voordeel hiervan is dat iedereen het bericht nog kan zien en indien nodig cpommentaar kan geven op de censuur. Dat kan niet (of veel moeilijker) als het hele bericht of zelfs draad verwijderd wordt. Met andere woorden, door niet de hele bijdrage te verwijderen ben je meer transparant en hou je de mogenlijkheid open voor andere gebruikers om de censuur te betwisten. Ik begrijp ook wel dat dit nu niet nodig is met de huidige moderatoren, maar zo klein als het nu is hoeft het niet te blijven in de toekomst. En bovendien kan een moderator zich best wel eens vergissen en door het bericht te laten staan kan er veel makkelijker nagegaan worden of een bericht terrecht verwijderd is. Het houdt je als moderator ook scherp als je niet zo makkelijk hele berichten en draden kunt verwijderen.

Uit principe van transparantie en uit principe dat er minimaal censuur gepleegd moet worden sta ik op het standpunt dat er geen berichten of draden verwijderd moeten worden als het geen spam betreft. Wel kun je de "gewraakte" teksten vervangen door XXXXX
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: draad over individueel advieskantoor

Bericht door Steven »

Voor zover ik het me kan herinneren, is er zeer sporadisch (minder dan 5x in totaal) omgegaan met het recht om draden weg te halen door de moderators. Dit is mijn eerste keer. De reden van het bestaan van deze draad is, omdat ik dat meldde.

Je suggestie om berichten aan te passen is al tijdenlang praktijk hier. Dank voor je tip
Plaats reactie