Hoe werkt een hypotheek?

Hier kunt u opmerkingen en suggesties met betrekking tot dit forum kwijt

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

AlexL
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 31 mar, 2014 8:25 pm

Hoe werkt een hypotheek?

Bericht door AlexL »

Hallo allemaal,

Toen ik 12 jaar geleden een hypotheek aanging werd mij door de oranje-blauwe bank verteld dat zij een intermediairsrol zouden vervullen tussen mijn vraag naar geld en het door bijvoorbeeld spaarders en pensioenfondsen aangeboden geld. En dat de bank hierin middels een renteopslag zijn verdienmodel vindt. De afgelopen jaren is echter gebleken dat de hypotheken zwaar 'drukken' op de balansen van de banken (300 miljard in het geval van de oranje-blauwe bank). Dat is merkwaardig gezien de kleine intermediairsrol die de bank zich indertijd toedichte.

Daarom heb ik geprobeerd te achterhalen wat er precies op mijn balans en die van de bank is gebeurd tijdens/na de hypotheekverstrekking. De oranje-blauwe bank houdt overigens de deur dicht als ik ze deze vraag stel.

Tot zover heb ik het volgende kunnen reconstrueren, ik hoor graag jullie reactie:



Stap 1: Ik formuleer de wens tot een hypotheeklening. Dat betekent: ik verplicht me tot terugbetaling van het geleende bedrag, hier aangenomen 200.000E. Resulteert in de volgende balansen:


| bank |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000E | |
| (terugbetalings verplichting | |
| van mij aan bank) | |


| AlexL |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| | 200.000E |
| | (terugbetalings verplichting |
| | van mij aan bank) |



Stap 2: Tegenover de zojuist jegens de bank op de balans opgenomen verplichting kan de bank een verplichting jegens mij opnemen, het hypotheekkrediet. Resulteert in de volgende balansen:

| bank |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000E | 200.0000E |
| (terugbetalings verplichting | (krediet verplichting van |
| van mij aan bank) | bank jegens AlexL) |


| AlexL |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000E | 200.000E |
| (krediet verplichting van | (terugbetalings verplichting |
| bank jegens AlexL) | van mij aan bank) |



Stap 3:. Met het zojuist verkregen krediet ga ik een huis kopen. Resulteert in de volgende balansen. Kredietverplichting van bank jegens mij gaat over naar verplichting jegens voormalig eigenaar van het huis.

| bank |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000E | 200.0000E |
| (terugbetalings verplichting | (krediet verplichting van bank |
| van mij aan bank) | jegens voormalig eigenaar huis) |


| AlexL |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000 (Huis) | 200.000E |
| | (terugbetalings verplichting |
| | van mij aan bank) |



Stap 4: Kapitaaleisen verplichten de bank tot het aanhouden van eigen vermogen (<5% van de hoofdsom ??) en liquide middelen (<15% ??), resulterend in de volgende balansen:


| bank |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000E | 200.0000E |
| (terugbetalings verplichting | (krediet verplichting van bank |
| van mij aan bank) | jegens voormalig eigenaar huis) |
| 30.000E | 10.0000E |
| (Liquide middelen, kas etc ) | (Eigen vermogen) |

| AlexL |
|---A------------------------------|--P-------------------------------|
| 200.000 (Huis) | 200.000E |
| | (terugbetalings verplichting |
| | van mij aan bank) |



Het bovenstaande zou verklaren hoe hypotheken drukken op de balans van de bank, want zij vormen risicodragend bezit waartegenover de banken verplichten zijn aangegaan.

Maar klopt het? En betekent dat dat de oranje blauwe bank feitelijk gelogen heeft over haar rol als intermediair in het kredietprocess? Want spaarders, pensioenfondsen, etc zijn er maar voor een klein deel bij betrokken

Bedankt,
Plaats reactie