levensverzekering en arbeidsongeschiktheid?

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Elisa80
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:59 am

levensverzekering en arbeidsongeschiktheid?

Bericht door Elisa80 »

We hebben gisteren bij de hypotheker de verzekeringen doorgenomen, maar ik vind het eerlijk gezegd maar een ingewikkeld verhaal.


We hebben een stukje "verplichte" verzekering (ad. 14,90 maandpremie) bij de bankspaarhypotheek, maar we willen ons zeker extra laten verzekeren omdat beiden graag op het adres willen blijven wonen na overlijden van de ander. Nu kwam de hypotheker met 3 verschillende verzekeringen aan, die zo ongeveer het volgende deden:

Ik zou tot mijn 65de bijverzekerd moeten worden, omdat ik, bij overlijden van mijn partner voor die tijd, een stuk te kort kom. Deze premie ligt bij 31 euro per maand.

Mijn partner moet zich bijverzekeren vanaf het moment dat onze dochter 18 wordt. We hebben nu berekend wat zijn premie zou zijn tot aan zijn 75de, en dat zou 15 euro per maand gaan kosten.

Daarbij raadde hij ons aan dat ik me moet laten verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid (is dat niet iets wat de NHG ook dekt, bedacht ik me later??). Deze premie ligt bij 10 euro per maand.

Mijn partner is (blijvend 80-100) arbeidsongeschikt, dus hij hoeft zich daar niet tegen te verzekeren.

Nu komen we dus uit op 4 verschillende verzekeringen bij 4 verschillende verzekeraars! Ik vind dit nogal onoverzichtelijk met elkaar.

Daarbij hoorde ik van mijn ouders dat het bij hun op zo'n manier is geregeld, dat wanneer ├®├®n van hen komt te overlijden, de levensverzekering meteen de hele hypotheek aflost.

Bij ons zouden we dan maandelijks een bedrag erbij krijgen, zodat we de hypotheek kunnen blijven aflossen. Het geval van mijn ouders lijkt mij veel praktischer.

Wie kan ons hier wat duidelijkheid over geven, want ik wil het graag goed doen, maar een beetje overzicht is ook wel heel fijn.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: levensverzekering en arbeidsongeschiktheid?

Bericht door M_1 »

Het is prettig en bij veel hypotheken ook verplicht, dat als een van de partners overlijdt, een groot deel van de hpotheek lening wordt afbetaald. Dat scheelt veel in de lasten. Maar de teruggang in inkomen is vaak veel groter.

Voorzieningen daarvoor zijn er in de vorm van ee nabestaandenpensioen van je pensioenfonds en beperkt in de vorm van de ANW uitkering. Maar dat is vaak nog niet genoeg om het gat op te vangen. Voor de meeste mensen stopt de anw als het jongste kind 18 wordt. Daarom kan een anw hiaat verzekering handig zijn. Dat is waarschijnlijk de verzekering voor je partner van 15 per maand. Daarbij is het wel zaak om goed te kijken of jouw partner niet alsnog ook daarna een anw uitkering krijgt, omdat hij arbeidsongeschikt is. Maar omdat neveninkomsten daar waarschijnlijk op in mindering worden gebracht, is een aanvulling niet verkeerd. Al kan dat vaak ook collectief via je werkgever worden geregeld, is misschien voordeliger.

Andersom kan het voor jou ook nuttig zijn om een inkomensaanvulling te hebben als het inkomen van je partner wegvalt.

En als het belangrijkste inkomen vanwege arbeidsongeschiktheid komt te vervallen, dan kan het nuttig zijn om daar een voorziening voor te treffen, zodat je kunt blijven wonen waar je woont en kunt blijven leven zoals je leeft. Maar ook hiervoor geldt dat er soms via de werkgever voordeliger een collectieve polis kan worden afgesloten. Ook moet je dan altijd ook nagaanof je he wellicht zelf wilt/kunt opvangen.

Ik zou dus in elk geval bij je werkgever navragen wat je via je werk kunt afsluiten en wat dat zou kosten. Maar het kan ook best zijn dat je daar duurder uit bent.

On het geheel even samen te vatten, voor je hypotheek heb je die drie verzekeringen niet nodig, maar als je lekker wilt kunnen blijven leven, dan kan het heel goed zijn dat het verstandig is om extra verzekeringen af te sluiten.
Elisa80
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:59 am

Re: levensverzekering en arbeidsongeschiktheid?

Bericht door Elisa80 »

Oke, bedankt voor je uitgebreide antwoord! In dat geval is het gewoon niet anders dan al die verschillende verzekeringen te hebben. We willen natuurlijk graag goed voorbereid zijn op dat soort situaties, maar ik vind het gewoon jammer dat het niet allemaal in 1 kan, het zijn nu zoveel losse dingetjes bij elkaar. Ik ga ook zeker nog even contact opnemen met mijn werkgever hierover.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: levensverzekering en arbeidsongeschiktheid?

Bericht door M_1 »

Je kunt ook overwegen om in plaats van drie verzekeringen die verband houden met overlijden ├®├®n grotere verzekering te nemen. Dat in geval van overlijden van ├®├®n van beiden de ander een grotere som geld krijgt in plaats van een som geld voor je hypotheek plus een maandelijks bedrag. Het kan best zijn dat je dan beter uit bent dan met drie relatief kleine verzekeringen.
Plaats reactie