levensverzekering bij echtscheiding

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

slee-smc
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 06 feb, 2012 3:21 pm

levensverzekering bij echtscheiding

Bericht door slee-smc »

Ik heb een levensverzekering die, volgens de maatschappij, verpand is aan de hypotheek. Vanwege een echtscheiding wil ik nu van deze verzekering af, aangezien mijn ex in het huis is blijven wonen. Hoe kan ik dit geregeld krijgen? Ik heb van de verzekeringsmaatschappij een formulier voor het afkopen van deze verzekering gehad, maar moet dan wel toestemming van de bank hebben.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: levensverzekering bij echtscheiding

Bericht door Jean henri »

Helaas, zo eenvoudig is het niet.

De geldverstrekker moet eerst toestemming geven dat uw ex de lopende hypotheek op zijn/haar naam kan stellen. In de praktijk zal de geldverstrekker toetsen of uw ex op dit moment voldoende inkomen heeft (volgens de geldende voorzichtige) normen. Is dit akkoord dan spelen de volgende stappen:
[*]de geldverstrekker zal toestemmen in ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (de woning en de lopende hypotheek mogen op naam van uw ex worden gezet
[*]de notaris kan vervolgens uitvoering hieraan geven zodat de woning en de hypotheek op naam van uw ex worden gezet
[*]nadat de notaris het ontslag heeft uitgevoerd moet de geldverstrekker verzocht worden in te stemmen met het aanpassen van de verpanding (van de levensverzekering)
[*]met het aanpassen van de verpanding kan je (eindelijk) jou dekking laten vervallen.

Let op, als er in deze verzekering een waarde zit dan heb je grote kans dat je deze waarde niet aan jou kan laten uitkeren maar dat deze in de hypotheek aanwezig moet blijven.

Ik schrijf het proces hier in het kort, maar het is een stuk complexer. Je doet er goed aan een gekwalificeerd adviseur in de arm te nemen om dit proces te doorlopen.
slee-smc
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 06 feb, 2012 3:21 pm

Re: levensverzekering bij echtscheiding

Bericht door slee-smc »

Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik heb intussen al wel een concept van de akte van verdeling van de notaris gehad, met het verzoek aan mijn ex om de hoofdelijke aansprakelijkheid te regelen.

Begrijp ik het goed dat ik pas nadat ik een handtekening onder de akte heb gezet bij de bank kan vragen of de verzekering afgekocht kan worden? En dat ik het in de afgelopen jaren opgebouwde kapitaal misschien kwijt ben? Dan ga ik inderdaad maar eens op zoek naar een goede adviseur!!
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: levensverzekering bij echtscheiding

Bericht door Jean henri »

Beste ,

de akte van verdeling zegt niet zo veel. Dat is in beginsel een bijna standaard document. Veel belangrijker is dat de geldverstrekker toestemming geeft. Zonder die toestemming kan de notaris wel 100 akten maken, maar lukt het niet om ze uit te voeren.

Wat de waarde van een levensverzekering betreft, in beginsel ben je voor 50% eigenaar en ben je die niet kwijt.

Echter voor een geldverstrekker is de opgebouwde waarde aflossing van de hypotheek en uit dat oogpunt zal de geldverstrekker niet meewerken aan uitbetaling (bij een NHG hypotheek mag het niet eens). Even een voorbeeld. Stel de hypotheek bedraagt E 150.000 en de waarde van de spaarpolis is E 30.000. Voor de geldverstrekker is de schuld op dat moment E 120.000. Als de geldverstrekker zou instemmen dat van de opgebouwde waarde E 15.000 zou af laten splitsen dan laten ze daarmee de schuld groter worden naar E 135.000. Ik begrijp best dat jij dat niet erg vind (probleem van je ex), maar de bank heeft de regie in handen en die stelt dat jij dat maar anders moet regelen, maar zij zullen niet afsplitsen.

Deze opgebouwde waarde moet je dus verrekenen met de overwaarde / onderwaarde van de woning.

Nu komen we dus op het terrein van de complexiteit en is het verstandig een adviseur in de arm te nemen.
Plaats reactie