Uitkering overlijdensrisicoverzekering

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Roeland010
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 8:00 pm

Uitkering overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Roeland010 »

Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn vriendin pas een huis gekocht. Ik had alleen nog een vraag over de precieze werking van de overlijdensrisicoverzekering (ik hoop er overigens nooit gebruik van te maken hoor). De gegevens zijn als volgt (het een en ander is afgerond):

Totale hypotheek: 300.000
Koopsom huis: 280.000

Spaarhypotheek: 160.000
Aflossingsvrij 140.000

Risicodekking: 180.000 (gelijkblijvend kapitaal of fondswaarde)
Risicodekking: 160.000 (gelijkblijvend kapitaal of fondswaarde)
Premie: 234,29 per maand vooraf gedurende 30 jaar

Stel dat we na 25 jaar looptijd van de hypotheek ongeveer 130.000 hebben gespaard met onze spaarhypotheek. Nu kom ik te overlijden. Dit betekent dat er een bedrag voor mijn vriendin vrijkomt van 180.000.

Eigenlijk hadden wij nog 30.000 moeten sparen om het doelkapitaal te halen van onze spaarhypotheek (160.000).

Zou het dan betekenen dat de spaarhypotheek wordt aangevuld tot 180.000 door de overlijdensrisicoverzekering en dat het overgebleven gedeelte van de overlijdensrisicoverzekering (150.000 dus) wordt gebruikt om het aflossingsvrije gedeelte af te betalen. Dit zou dus zelfs betekenen dat er nog 10.000 over blijft.

Ik hoop dat jullie mijn denkwijze kunnen volgen. Kan iemand aangeven of mijn denkwijze ook klopt?
Roeland010
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 8:00 pm

Re: Uitkering overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Roeland010 »

Nu heb ik overigens ergens gelezen dat met de overlijdensrisicoverzekering de hypotheekschuld direct wordt afgelost voor hetgeen waar je verzekerd voor bent. Voor mij lijkt het dan dat hetgeen wat gespaard is (in mijn voorbeeld dus 130.000) verdwijnt.... Ik vraag mij dan af waar dit blijft...? Waarschijnlijk naar de verzekeraar.

Indien bovenstaande het geval is, dan heb je bij de overlijdensrisicoverzekering toch geen gelijkblijvend kapitaal of fondswaarde. Hoe meer je spaart met je spaarhypotheek hoe minder de verzekeraar hoeft uit te keren. Dit lijkt dan meer op een evenredig dalend verzekerd bedrag.

Als bovenstaande nu niet zo is was dan wellicht een lineair dalende overlijdensrisicoverzekering slimmer geweest voor ons? Wij hebben immers een aflopend risico. Er wordt namelijk vermogen opgebouwd door middel van de spaarhypotheek.
ren
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 4:08 pm

Re: Uitkering overlijdensrisicoverzekering

Bericht door ren »

Indien jullie volledig gedekt willen zijn op elk moment kun je voor de spaarhypotheek een annuitair dalende orv nemen die lager wordt in de uitkering.
Voor het aflossingsvrije deel kun je een gelijkblijvende orv nemen (indien je dus gedurende de hele looptijd altijd voor 100% gedekt wilt zijn.
Plaats reactie