ORV voor alleenstaande voor NHG-hypotheek

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

richardR
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 jun, 2010 9:50 am

ORV voor alleenstaande voor NHG-hypotheek

Bericht door richardR »

Ik ga als alleenstaande een NHG-hypotheek afsluiten van 170.000 euro (50-50 afl.vrij en banksparen). De koopsom van de nieuwbouwwoning is 145.000 euro v.o.n.
Hoewel ik geen ORV nodig heb, stelt NHG als eis dat ik een ORV bij de hypotheek moet afsluiten. Las iets over 80% en executiewaarde? :( Omdat ik geen ORV nodig heb maar wel verplicht ben er eentje af te sluiten, ben ik op zoek naar de meest minimale en goedkoopste ORV.
Ik zou graag aan de forumbezoekers de volgende vragen willen stellen:

1. Kan iemand op het forum mij aangeven aan de hand van de bovenstaande bedragen op welk bedrag ik de ORV moet baseren zodat mijn hypotheek bij NHG wordt geaccepteerd? (zo minimaal mogelijk).

2. Wat is het minimale NHG-vereiste looptijd voor de ORV? Moet dit gelijklopen met de hypotheek (30 jr) of mag dit korter zijn i.v.m. de opgebouwde waarde en aflossingen?

3. Worden er NHG-eisen gesteld aan de ORV-constructie? (gelijkblijvend of dalend). Zo niet, wat is dan de beste/goedkoopste keuze en waarom?

4. Bij welke tussenpersoon kan ik het beste een ORV afsluiten? De Vereniging Eigen Huis wil nl. geen losse ORV verzekering afsluiten als je via hen geen hypotheek afsluit. Werkt dit bij alle tussenpersonen zo?

5. Over o.a. de TAF wordt op dit forum vaak negatief geschreven (zij offreren alleen aan tussenpersonen). Op Independer kwam de TAF als goedkoopste uit de bus. Gelden de mogelijke nadelen van TAF ook voor alleenstaande die alleen een ORV afsluiten omdat NHG dit vereist?

Alvast zeer bedankt voor jullie reacties en adviezen. Waarschijnlijk zullen ook vele anderen hier veel aan hebben.
Hypotheekgeit
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 18 jan, 2008 10:16 am

Re: ORV voor alleenstaande voor NHG-hypotheek

Bericht door Hypotheekgeit »

1. minimaal benodigde ORV is alles boven de 80% van de vrije onderhandse verkoopwaarde (neem voor het gemak even je koopsom mocht je je vov nog niet weten).

2. / 3. er moet sprake zijn van een ORV die tot boven de 80% van de vov afdekt. De waarborg van NHG daalt na het eerste jaar annuitair, dus op het moment dat de waarborg van die lening tot beneden de 80% van de vov daalt, heb je dus geen ORV meer nodig. Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste banken zullen zeggen: zodra de waarde van je, bijvoorbeeld bankspaarrekening boven de minimaal benodigde overlijdensrisicodekking uitkomt, het dan niet meer nodig is.

De goedkoopste/beste weet ik niet (ik adviseer niet :p)

4. Nee, er zijn volgens mij voldoende partijen waar je een losse orv kan sluiten (wellicht degene bij wie je je hypotheek aanvraagt ;))

5. Ik weet niet veel van TAF, wat ik wel weet is dat je er als alleenstaande wellicht nog iets meer aan hebt. Zij kennen namelijk een terminaleziekte-clausule die uitkeert bij terminale ziekte (weet alleen niet of die nu nog gratis bijgesloten kan worden). Dat gaat lastig worden zolang je ORV verpand is, maar die kan je dus na een poosje afpanden als je voldoende hebt opgebouwd en mocht je dan op je sterfbed liggen, kan je je in ieder geval nog even uitleven :D
Plaats reactie