Advies gevraagd over spaarvorm

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dennis118
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 apr, 2010 4:07 pm

Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door Dennis118 »

Hallo allemaal,

Wij willen graag gaan sparen, met als doel een extra spaarpot te creeren om over 30 jaar een deel van onze hypotheek mee af te lossen. Nu staat ons spaargeld nog op een gewone spaarrekening met een variabele rente van op dit moment 2,25%. Het lijkt ons dat er andere spaarvormen zijn waarmee een hoger redement te behalen is. Zodoende hebben wij contact opgenomen met onze Adviseur en die raadde de traditionele levenpolis aan van Onderlinge `S-gravenhage. Volgens hem zou er met deze polis een gegarandeerd rendement te behalen zijn van iniedergeval 2,5%. Hiernaast zou dan nog per jaar een extra winstuitkering zijn. Het gemiddelde over 20 jaar was hierbij 7,1%. Nu weten wij zelf ook wel dat deze 7,1% nooit haalbaar is, maar alle extra`s boven de vaste 2,5% is natuurlijk meegenomen.
Onze adviseur werkt niet met 1 vast bedrag aan provisie. Oftewel we betalen eenmaal een bedrag van Ôé¼750,- aan provisie en verder niets meer. Wij willen ongeveer tussen de 50 en 100 euro per maand sparen, plus eventuele extra inleg, denk aan 13e maand, vakantiegeld enz. Verder willen we niet gaan beleggen of iets gaan doen met beleggingspolissen, want hier hebben we te weinig verstand van en geen vertrouwen in.

Vraag is dus, welke spaarvorm is voor ons het beste van toepassing, en is de polis van de Onderlinge een goede overweging in deze.

ik hoor het graag van jullie.

Groeten
Dennis
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door Makukoe »

Over Onderlinge is al e.e.a. gediscussieerd door voor- en tegenstanders: zie bijvoorbeeld
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=5293

Je vergelijkt wel een beetje appels met peren: de rente op een direct opvraagbare spaarrekening (ipv bijvoorbeeld een langlopend deposito) met een polis waar je je geld voor lange tijd vastzet.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door Houston »

Wat is het doel van je spaargeld? Wanneer denk je het nodig te hebben?
Heb je ook een hypotheek? Zo ja welke vorm.
Heeft je adviseur alle voor en nadelen op een rijtje gezet?
Kun je de bedragen (premie, looptijd, extra inleg, einddatum, overlijdendekking?) posten dan reken ik het even na voor je.
Dennis118
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 apr, 2010 4:07 pm

Re: Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door Dennis118 »

Houston schreef:Wat is het doel van je spaargeld? Wanneer denk je het nodig te hebben?
Heb je ook een hypotheek? Zo ja welke vorm.
Heeft je adviseur alle voor en nadelen op een rijtje gezet?
Kun je de bedragen (premie, looptijd, extra inleg, einddatum, overlijdendekking?) posten dan reken ik het even na voor je.
Doel van het spaargeld is puur voor het aflossen van een (deel) van de hypotheek. Dit betreft een volledig aflossingsvrije hypotheek. De adviseur heeft het eigenlijk alleen over de voordelen gehad. Aan onze hypotheek is al een overlijdensrisicoverzekering gekoppeld, dus deze hebben we niet meer nodig. We storten een eerste inleg van Ôé¼5000,-, hierna zal de maandelijkse premie Ôé¼100,- zijn, wel wil ik hierbij opmerken dat dit in de toekomst meer kan worden, ivm loonstijgingen ed. Einddatum weet ik niet precies, maar we zijn van plan 25 jaar te sparen.
Hoop dat je hier wat mee kan.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door M_1 »

Als je het geld wat langer kwijt wilt en een redelijk en zeker rendement wilt, dan kun je ook je geld op een deposito zetten. Dat levert je in elk geval meer rente op dan de variabele rente nu. Bv. 10 jaar lang tegen 4% rente.

Maar ligt het dan niet meer voor de hand om een (bank-)spaarhypotheek te nemen? Hadden jullie deze spaarwens ook al op het moment van afsluiten van de hypotheek, of heeft de adviseur het met jullie niet over een aflossingsvorm gehad? Als je een (bank-)spaarhypotheek zou nemen, dan heb je in het algemeen een hogere rente en hoef je in elk geval niet jaarlijks 1,2% vrh te betalen.
Variabel
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 10 jul, 2011 12:03 pm

Re: Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door Variabel »

sparen op deposito: nibc 10 jaar vast 4,5 % ABNAMRO 10jaar vast 4,6% Rabobank doelsparen 20 jaar vast 4,9%

inderdaad banksparen met als voordeel vrijstelling van VRH, maar dat speelt pas als je boven de vrijstelling van 20.785 euro zit
:idea:
Variabel
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 10 jul, 2011 12:03 pm

Re: Advies gevraagd over spaarvorm

Bericht door Variabel »

waar kun je tegen de hoogste rente banksparen ?

ik wil mijn hypotheek oversluiten naar aflossingsvrij en tegen variabele rente (ASR op dit moment 3,1%) en ik wil banksparen tegen zo hoog mogelijke VASTE rente.....(Ik betaal nu nog 7,3%)

banksparen hoeft niet bij dezelfde instelling als waar de hypotheek is afgesloten.

ik lees vaak dat de bankspaarrekening dezelfde rente oplevert als de rente over de hypotheek.

als een aanbieder een rente voor 20 jaar vast van 5% heeft , kan ik bij die instelling dan ook banksparen tegen 5% als ik mijn hypotheek niet daar heb?
:?:

:?: :?:
Plaats reactie